איך המעבר של אדוורדס ל-4 מודעות משפיע עלינו?

איך המעבר של אדוורדס ל-4 מודעות משפיע עלינו?

כפי שקורה במקרים רבים בהקשר לגוגל, ענקית החיפוש והפרסום השיקה, יחסית במפתיע, בסוף פברואר 2016 מהפכה בעמוד תוצאות החיפוש שלה. גוגל הסירה את כל מודעות הפרסומות מצידו השמאלי (בעברית, באנגלית מדובר על צד ימין). השינוי היה מיידי וגלובלי. כעת, עמוד תוצאות החיפוש של גוגל כולל עד 4 מודעות PPC בחלקו העליון, מה שמוביל לכך שהתוצאות האורגניות נדחקות מעט למטה יותר. בעולם הפרסום והשיווק הדיגיטלי, הנושא מהווה באזז מטעמים מובנים, כאשר רבים מנסים לנתח איך המעבר ישפיע וכיצד ראוי להתמודד איתו באופן אופטימאלי. על כך נסביר ונרחיב היום.

הסיבה למהלך הדרמטי הזה מצד גוגל כנראה משלבת בין הרצון של החברה להגדיל הכנסות מפרסום לבין רצונה לשפר את חוויית החיפוש ואת הממשק. מחקרים רבים ובדיקות מציגים נתונים שלפיהם גולשים לא מקליקים הרבה על המודעות בצד ומקליקים יותר על המודעות מעל התוצאות האורגניות – בייחוד בפלטפורמת דסקטופ. גוגל גם עיצבה את המודעות העליונות החדשות כך שייראו יותר טבעיות, מה שאמור מבחינתה להגדיל את שיעור ההקלקות.
מגמה נוספת שהשפיעה וגרמה לשינוי היא הדומיננטיות של המובייל שגם כך מציגה ממשק ללא מודעות צד ולמעשה כעת גם במובייל וגם בדסקטופ קיימות מודעות ממומנות מעל ומתחת לתוצאות החיפוש.

השפעה על SEM

השפעת השינוי שגוגל ביצעה על תחום ה-SEM (קידום ממומן) עשויה להתבטא בכמה מובנים. המחשבה השלטת ב"תעשייה" היא שהמעבר לעד 4 מודעות PPC מעל התוצאות האורגניות (ועד 3 מתחת לתוצאות) ייצור אפקט של התייקרות ביטויי המפתח, בייחוד בתחומים תחרותיים ומסחריים במיוחד. יותר מפרסמים ירצו להגיע למודעות העליונות וזה ידחוף את המחירים למעלה. שינוי נוסף שאנו צופים שיקרה לצד עליית המחירים הוא שיפור ביחס ההקלקות על מודעות PPC העליונות בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל. הביטול של מודעות הצד והמעבר למודעות "טבעיות" יותר בראש התוצאות, יוביל בהכרח לכך שיותר גולשים יקליקו יותר פעמים על המודעות.

מבחינת מפרסמים קטנים יותר, התחרות בתחום ה-SEM ופרסום PPC בעמוד תוצאות החיפוש, אלו יצטרכו כנראה לבחון מחדש את האסטרטגיה שלהם וליישם שינויים, כגון ניתוח מידע ומציאת ביטויי מפתח רלוונטיים ומשתלמים - מעבר להתמקדות בביטויי "זנב ארוך". גוגל עשתה צעד "משנה משחק", בהחלט, אך זהו גם צעד שעבור SEM עשוי להיות בסופו של דבר בשורה מבחינת שיפור וייעול יחסי ההקלקות וגם שיפור ב-ROI של קמפיינים.

השפעה על SEO – קידום אורגני במציאות של 4 מודעות

מבחינת SEO, המעבר הזה עשוי להיות מורכב ומהותי ולהצריך שינויים מצד בעלי אתרים ומקדמים כאחד. אין סכנה ממשית שהמעבר של גוגל ל-4 מודעות מעל התוצאות האורגניות וביטול מודעות הצד יחסל את ענף ה-SEO, להיפך! המהלך הזה יחיה את התחום ויחייב אותו להשתנות ולהתאים למציאות המשתנה. ההשפעה הראשונה והמיידית של השינוי הזה היא שבמקרים בהם יוצגו 4 מודעות PPC בהחלט יתכן שהגולש לא יראה אף תוצאה אורגנית מבלי הצורך לגלול למטה. זה נשמע מפחיד ועשוי, בתחילה לפחות, לפגוע ביחס ההקלקות על התוצאות האורגניות הראשונות. המעבר של גוגל אדוורדס ל-4 מודעות יצריך אסטרטגיית שיווק דיגיטלי מקיפה וגמישה יותר ואולי שילוב חכם יותר בין קמפיין PPC מדויק ומותאם לבין מאמצי SEO ממוקדים המתבססים ביטויי זנב ארוך.


בסופו של יום קיים אחוז גדול של גולשים שבאופן קבוע וטבעי ניגש לתוצאות האורגניות כדרך קבע. על גולשים אלו כנראה שהשינוי לא ישפיע. עם זאת בהחלט צפוי להיות שינוי באחוזי ההקלקה על התוצאות השונות.

השאיפה למקומות האורגניים הראשונים תגדל ותגדיל את התחרות עליהם, זה בטוח!

*חשוב לזכור גם שהשימוש בחוסמי פרסומות גדל מאוד, כך שעבור משתמשים רבים השינוי לא ממש יהיה מורגש בפועל והם בקושי יראו פרסומות.

קידום לוקאלי - חיפוש מקומי

ההמלצות שלנו לאופטימיזציה טובה ומקיפה יותר כחלק ממאמצי ה-SEO של בעלי אתרים תופסות גם כאן. גם בגזרת הקידום הלוקאלי קיימת הזדמנות משמעותית כשבמקרים רבים התוצאות הלוקאליות יופיעו מיד מתחת לתוצאות הממומנות. בעידן של 4 מודעות, אם אתם עסק עם פעילות פיזית מקומית, התמקדות בקידום לוקאלי עשויה לשפר את התנועה לאתר שלכם.

לסיכום: מדובר על שינוי מהותי ואפילו דרמטי במובנים רבים, אך זה חלק מהאבולוציה של גוגל ושל האינטרנט ולכן מפרסמים, בעלי אתרים ומקדמים יתפתחו אף הם ויתאימו עצמם למצב החדש. הכל בסדר ואפשר להיות רגועים!
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email