אתרי לויין ל-SEO

אתרי לויין ל-SEO

מאת:אביטל דפנא , מנהלת פרויקטים,

זאפ גרופ, 24.11.11

בעשור האחרון, מנוע החיפוש של גוגל הפך להיות הדרך הפופולרית ביותר לאיתור בתי-עסק ומידע. עובדה זו הובילה בעלי-עסקים רבים להשתמש בשירותי קידום אתרים, על מנת למקם את אתרם כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש.

ישנם פרמטרים רבים המציבים את האתר גבוה בתוצאות החיפוש. אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא פרופיל הקישורים החיצוניים; משמע - הקישורים שמובילים אל האתר המקודם.

ההיגיון הוא פשוט - מבחינת מנוע החיפוש של גוגל, ככל שיותר אתרים אחרים (רצוי מאותו תחום) מקשרים אל האתר שלך, סימן שהוא רלוונטי, מעשיר ומועיל. בהתאם לכך גוגל תדאג להפוך אותו לזמין לגולשים, על ידי מיקומו גבוה בתוצאות החיפוש.

בניית פרופיל קישורים חיצוני לאתר

הקישור הטוב ביותר שתוכלו לקבל, על מנת לחזק את אתרכם, הוא קישור מאתר העוסק באותו תחום בו עוסק האתר שלכם; אתר שיש לו כוח משל עצמו. לא תמיד ניתן להשיג קישור מאתרים כאלו, מכיוון שלרוב מדובר במתחרים שלא תמיד מעוניינים להחליף אתכם קישור (בעיקר אם אתם בתחילת דרככם, והם כבר ממוקמים גבוה בתוצאות החיפוש).

בנוסף - גם אם הם יסכימו להחליף אתכם קישור, ייתכן שהמקום ממנו יוציאו את הקישור יעביר מעט מאוד כוח לאתר, ויתרום לו רק במעט.

אז כיצד נגרום לאתר בעל כוח בתחום שלנו, לקשר אלינו? התשובה לכך טמונה בבניית אתרי-לוויין. אומנם מדובר בעבודה לטווח הרחוק ולא בקישור מיידי שנותן כוח; אבל במקרים רבים עבודה זו תשתלם לכם, ותגרום לחיזוק משמעותי של האתר שלכם.

מהו אתר-לוויין?

אתר-לוויין הוא אתר לכל דבר, אלא שהוא נבנה במטרה עיקרית לחיזוק מעמדו ודירוגיו של אתר אחר. אתרי-לוויין יכולים להיות אתרים שלמים לכל עניין ודבר, עם עמודים רבים וכוח, אבל ברוב המקרים הם יהיו פשוטים יותר מהאתר אותו הם נועדו לחזק. כמו כן תושקע בהם פחות עבודה מבחינת המראה והעיצוב, שכן מטרתם העיקרית היא לא להיות ידידותיים למשתמש, אלא לחזק את האתר הראשי.

יחד עם זאת, אם אנחנו רוצים לבנות אתר-לוויין שיצבור כוח, חשוב שנבנה אותו על-פי כללי היסוד של קידום אתרים, עם היררכיה נכונה, קישורים פנימיים ותכנים רלוונטיים. בנוסף, אם אנו רוצים שאתרים אלו יצברו כוח, חשוב שנקשר אליהם מאתרים חיצוניים, נעדכן אותם בתכנים ונדאג לבצע את שלל הפעולות שעושים גם באתר רגיל.

בניגוד לאתר הראשי אותו אנו מקדמים, כאשר מדובר בקישורים אל אתרי-הלוויין, לא נצטרך להשקיע את אותה אנרגיה. לא נצטרך להחליף קישורים עם אתרים רבי-כוח בתחום ולהשיג קישורים איכותיים בלבד. באתרי-לוויין אפשר "להתפרע" ולקשר אליהם ממיני אינדקסים, מבלוגים ומפורומים (כן - גם מכאלו שנחשבים לא-איכותיים או אתרי "ספאם"). הדגש, אם כן, באתרי-הלוויין, יהיה יותר על כמות הקישורים מאשר על איכותם.

אומנם זה לא המצב שאליו אנו רוצים להגיע, אך ענישה של אתר-לוויין אינה נוראה כמו ענישה של האתר אותו אתם רוצים לקדם. עובדה זו מאפשרת לנו לקחת סיכונים גדולים יותר עם אתר-הלוויין.

קחו בחשבון שניתן לשדרג "אתרי-לוויין" לאתרים מניבים של ממש (בעזרת AdWords או תוכניות שותפים); אך מדובר פה בהשקעה רבה וכן בשינוי המטרות המקוריות של האתר.

אז איך עושים את זה?

קיימות מספר אופציות לבניית אתרי-לוויין, אבל בגדול ניתן לחלק אותן לשתיים:

1. דומיין רגיל – הכוונה היא לרכוש דומיין, לבנות עליו את אתר-הלוויין שלכם ולקדם אותו בתחום הרצוי. יתרונותיו של אתר-לוויין מסוג זה הם ברורים:

• הדומיין שייך לכם ועל כן יש לו "אימא ואבא".
• הדומיין והאתר יישארו באוויר בכל מקרה (למעט בזמן תקלה).
• אם יהיו תקלות או בעיות תוכלו לפנות לחברת האחסון שלכם.
• אתם היחידים בעלי גישה לאתר.

וכן יתרונות נוספים של בעלות על דומיין לעומת שימוש בפלטפורמה חינמית.

החסרונות הם שצריך לקנות דומיין ולאחסן אותו. דבר זה דורש הוצאה כספית, לצד הבנה טכנית של התהליכים הדרושים לאחסון אתר ולשילוב של מערכת ניהול בתוכו.

2. פלטפורמה חינמית – כיום ניתן למצוא פלטפורמות חינמיות רבות לבניית אתרים ברשת. היתרונות הם שאין הוצאה כספית, ושממשקי הניהול במערכות אלו בדרך כלל פשוטים מאוד ונוחים למשתמש. החסרונות הם שהיכולת לבנות אתר מוגבלת מאוד, אין לכם שום שליטה על השאלה האם להוריד את האתר מהאוויר, ובדרך כלל גם אין לכם אל מי לפנות במידה שיש תקלה באתר.

השליטה שלכם בפלטפורמה החינמית הרבה יותר מוגבלת, והתסכול מהשקעה ארוכה באתר - שבסופו של דבר עלול לרדת מן האוויר ללא ידיעתכם - יכול להיות גדול ביותר.

יש כמה פלטפורמות חינמיות שעליהן אני ממליצה ושאיתן אני עובדת. מעולם לא היו לי צרות איתן, ובעזרתן הצלחתי להגיע למיקומים יפים מאוד בתוצאות החיפוש (עמוד ראשון).

כדאי לבחור בפלטפורמה בה ניתן להקים אתרים על דומיינים מוכנים מראש, ללא תשלום. כמו בכל דומיין אחר, גם פה צריך לוודא שאפשר להתקין מערכות ניהול תוכן שונות כגון וורדפרס או ג'ומלה, וכך האפשרויות שלכם לבניית אתר הן כמעט בלתי מוגבלות.

לפעמים יש צורך בהבנה בסיסית של הגדרות Data Base, התקנת פלטפורמות-ניהול וכדומה. יש לזכור שאתרי-לוויין מתוחזקים נחשבים מאוד אמינים, נסרקים היטב על-ידי גוגל ומקבלים מיקומים יפים. גם אם מדי פעם יש תקלות במסד-הנתונים, שעלולות להפיל את האתר לכמה שעות, בסופו של דבר הוא תמיד חוזר במהרה.

פלטפורמה פשוטה יותר, שלא דורשת עיסוק בכל מה שקשור ל"מאחורי הקלעים", היא weebly.com. פלטפורמה זו מאפשרת הקמת אתר על ידי רישום מהיר, לצד בנייתו במהירות ובקלות. גם עם פלטפורמה זו לא היו לי בעיות של היעלמות פתאומית או נפילה של אתרים, אך האפשרויות מוגבלות יותר בהשוואה לפלטפורמות אחרות.

אופציה נוספת היא פתיחת בלוג כאתר-לוויין. בנו בלוג, חזקו אותו, עדכנו אותו וקשרו ממנו לאתר הראשי שלכם. היתרון הגדול הוא נוחות השימוש בפלטפורמה מובנית, והחיסרון הוא שלפעמים אתם מוגבלים מבחינת כמות התוכן (יש בלוגים המאפשרים רק כמות מסוימת של עמודים) ומבחינת העיצוב. בנוסף - אין לכם שליטה מלאה על הישארות הבלוג באוויר. פלטפורמות מומלצות ליצירת בלוג מסוג זה הן Bloggerו- Wordpress.

כיצד לשלב את הקישורים בחוכמה באתרי-הלוויין

אחרי שבניתם את האתר והשלמתם אותו, התחילו לקשר אליו מאתרים חיצוניים ולחזק אותו בהדרגה. אתם יכולים להוציא קישור מאתר-הלוויין אל האתר שאותו אתם מקדמים; ניתן לעשות זאת דרך ה-Footer, התוכן, הבלוגרול או כל מקום אחר שתמצאו לנכון.

אפשר, ולפעמים אף רצוי, לשים את הקישורים אל האתר שלכם רק אחרי שאתר-הלוויין נסרק וצבר קצת כוח, אך ניתן גם לשים אותם כבר בהתחלה.

במידה שאתם בונים רשת של אתרי-לוויין, לחיזוק האתר שאותו אתם מקדמים, נסו ליצור רשת בין האתרים השונים, דבר שיחזק אותם-עצמם. נסו לעשות זאת בדרך שתיראה טבעית ולא מאולצת. אני ממליצה לא לקשר מכל אתרי-הלוויין ישירות אל האתר אותו אתם מקדמים, אלא באמת לנסות ולבנות רשת מתוחכמת יותר של קישורים בין האתרים השונים.

רק לאחר שעשיתם זאת, תוכלו לקשר מחלק מהם אל האתר הראשי, במונחים שונים. בנוסף, כדאי לקשר גם לאתרים רלוונטיים אחרים (לאו דווקא מעמוד הבית), מה שיהפוך את אתר-הלוויין למועיל יותר לגולש ולטבעי יותר בעיני הרובוט של גוגל.

לסיכום

בנייה של מערך קישורים מסוג אתרי-לוויין היא עבודה לטווח הרחוק, ולכן אל תצפו לתוצאות מיידיות. יחד עם זאת, במידה שעשיתם את הדברים בצורה נכונה, מערך כזה של קישורים יכול לחזק מאוד את האתר שלכם ולתת לו כוח רב, וכן גם לשפר את מיקומיו במנוע החיפוש של גוגל.

אם בחרתם לבנות אתרי-לוויין לצורך חיזוק האתר שלכם - השקיעו בהם, בנו אותם נכון וחזקו אותם. עדיף להקים שניים-שלושה אתרי-לוויין איכותיים, מאשר מערך נרחב ולא איכותי של אתרי-לוויין, שכנראה יענשו או לא יתקדמו בתוצאות החיפוש.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email