האם גוגל מגבירה את הכוונת המיקום שלה (Hyperlocal - היפר-לוקאל)?

האם גוגל מגבירה את הכוונת המיקום שלה (Hyperlocal - היפר-לוקאל)?

בשנים האחרונות, מנוע החיפוש גוגל איננו מהווה רק מנוע חיפוש, אלא מכתיב לאתרים קריטריונים שמעלים אתרים מסוימים לראש תוצאות הדירוג ומדרדר אחרים לתחתיתו. כל שינוי באלגוריתם שלה (אשר נשמר בסוד) מכניס את בעלי האתרים, אנשי ה-SEO והמקדמים למחול שדים ממש, כדי להתאים את עצמם לדרישות. דרישות אלה, בחלק מהמקרים אינן מוצהרות במפורש על ידי גוגל בעת פרסום העדכון, אלא מתגלות בדרך ניסוי וטעייה של אנשי ה-SEO, לעיתים, במחיר של צניחה דרסטית במיקום בדירוג התוצאות.

במקרים אחרים, גוגל מבצעת שינוי כלשהו, אבל אין לאנשי ה-SEO המתוסכלים מה לעשות בנוגע אליו. וכך, אל מול עיניהם הנדהמות, אתר שקודם על ידם בעמל ובתשומת לב רבה, מתדרדר בין לילה מהעמוד הראשון של תוצאות החיפוש לעמוד השלישי ומעלה ("בית הקברות" של תוצאות החיפוש, שאליו מגיעים רק מי שמחפשים את האתרים הלא-פופולאריים שלהם). בקיצור, בדרך לשאיפתה לספק לכל גולש את התוצאות הרלוונטיות במיוחד עבורו, גוגל ביססה את מעמדה כאוטוריטה והיא מכתיבה לבעלי האתרים כיצד בדיוק יראה אתרם, מהם התכנים שיהיו בו, לאיזה מכשירים הוא יתאים וכן הלאה. מעל אתרים "סרבניים" תלויה חרב הדירוג החדה, אשר גורמת להם ליישר קו עם הדרישות המשתנות בכל תקופה.

היפר-לוקליזציה מחודשת?

בתחילת חודש יולי 2016, הגיעו דיווחים המצביעים על האפשרות כי גוגל ביצעה שינויים נוספים בתוצאות החיפוש במפה המקומית שלה. בשבוע האחרון אנשים וגופים רבים בקהילת ה-SEO הבינ"ל דיווחו כי נצפתה דחיסה בתוצאות חבילת המפה המקומית בתוצאות החיפוש בגוגל. בתחומים רבים שנבדקו (למשל, משפטיים, פנסיון כלבים, צלמים) בהם התרגלנו לזכות בארבעה או יותר תוצאות מובילות בעת חיפוש במפה, כעת, מתקבלת תוצאה אחת (או שתיים, לכל היותר).
ככל הנראה, מרכז הכובד שמעניקה גוגל הינו לסוגי העסקים ולמילות החיפוש המוקלדות. לשם דוגמה, כיום, חיפוש "family photographers Austin" יניב תוצאות ממורכזות (בעוד שבשבוע שעבר, הוא הניב תוצאות הכוללות גם עסקים אשר נמצאים מחוץ לעיר עצמה בעיירות הסמוכות), אולם "wedding photographers Austin" יניב תוצאות חיפוש בכל האזור. שינויים אלה עשויים להועיל לעסקים מסוימים, אשר יידעו להסתגל ולתעל אותם לשימוש נכון, בעוד עסקים אחרים "יינזקו" מהם.
"אני מבחין בכך אצל לקוחותיי. בעוד עבור לקוחות שיש להם סניפים הפזורים במקומות רבים על פני העיר- השינוי מעולה, עבור לקוחות אחרים, שיש להם רק סניף אחד, אליו מגיעים לקוחות מכל רחבי העיר, השינוי כלל איננו חיובי ופוגע בהם" מציין מנהל SEO, ומוסיף "רק בגלל שיש לבית עסק סניפים במיקומים נוספים, אין פירוש הדבר כי הם צריכים להיות אלה שמופיעים ברוב המכריע של החיפושים".
מובן מאליו כי גוגל תחלוק על קביעה זו, אחרי הכל, מטרתה המוצהרת היא לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור המשתמשים במנוע, כאשר אחוז המשתמשים באמצעים מובייליים (כטלפונים חכמים, למשל) הולך וגדל מיום ליום.
כתוצאה מכך, גוגל יכולה לספק תוצאות מהימנות, רלוונטיות, היפר-לוקאליות ועל בסיס נתוני המיקום הנוכחיים של המשתמש המחפש. מגמה זו נמשכת כבר זמן מה, ופגשנו אותה כבר בשנה שעברה, עת תוצאות החיפוש הצטמצמו והציגו שלוש תוצאות, ולא שבע, כפי שהיה לפני כן. שינוי זה הופך את האופטימיזציה אפילו לחשובה יותר ולשווה את התייחסותם של מפרסמים מקומיים.

השפעתה של היפר-לוקאליזציה על אסטרטגיית השיווק

אמנם לא ניתן לקבוע בשלב מוקדם כל כך האם מדובר בבלון ניסוי ששילחה גוגל או שמדובר בהצהרת כוונות ויצירתה של מגמה מכוונת, אולם שינוי זה בהחלט מדגיש את הקביעה כי, כאשר מדובר בזירה הוירטואלית, עסקים מקומיים מתמודדים בשוק אונליין דינאמי, אשר דורש מהם הערכה מחודשת של האסטרטגיות והטקטיקות השיווקיות שלהם.
ביצוע אופטימיזציה, נחשב, ללא ספק, לגורם חשוב מאד בנראות של בית עסק באינטרנט וליכולת שלו לעמוד בדרישותיה ההולכות וגוברות של גוגל, תוך כדי שאיפתה לספק לגולשים המשתמשים במנוע החיפוש שלה את התוצאות הרלוונטיות המתאימות (והמותאמות להם).
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email