החזר השקעה באסטרטגיות שיווק באינטרנט

החזר השקעה באסטרטגיות שיווק באינטרנט

מאת: עמית אדלר, אחראי מקצועי

מחלקת שיווק דיגיטלי ללקוחות, זאפ גרופ,
מאמר מיועד למקדמים ולמשווקים שרוצים להציע פתרון מותאם-אישית ללקוחות (Tailor-made). כמו כן המאמר מתאים לבעלי עסקים המעוניינים בכלים לקבלת החלטה טובה יותר, אודות אסטרטגיית השיווק שלהם באינטרנט.

כדי לחשב כמה כסף כדאי לעסק להוציא על שיווק דיגיטלי (אם בכלל), צריך לדעת אם ההשקעה מחזירה את עצמה(ROI). הווה אומר: צריך לדעת שכתוצאה מעבודת השיווק, נוצרו הכנסות אשר עלו על ההוצאות; זוהי נקודת האיזון, שממנה והלאה נדע שאנו אכן מעוניינים לפרסם באינטרנט.

הנה כמה מושגים עיקריים שחשוב להכיר, לפני שבוחרים את אסטרטגיית השיווק:

מחיר לקליק (CPC)


מחיר ידוע מראש לקליק (כניסה בודדת) דרך מודעה, קישור או באנר; מתייחס בעיקר לפרסום ממומן בגוגל.


מחיר לביקור (CPV)


שלא כמו מחיר לקליק, מחיר לביקור בדרך כלל לא ידוע מראש. לדוגמה: אם משלמים מחיר חד-פעמי כדי להופיע ברשימת תפוצה שנשלחת במייל, לא נוכל לדעת בדיוק כמה כניסות נקבל. רק בדיעבד נוכל לקבל את המידע אודות כמות הכניסות בפועל.


יחס המרה לליד


היחס בין כמות הביקורים באתר, לכמות הפניות שאנו מקבלים (לידים). לדוגמה: אם מתוך 100 ביקורים מקבלים בממוצע 10 לידים, אז יחס ההמרה לליד הוא 10% מסך הביקורים באתר.


מחיר לליד


כאשר גולש משאיר פרטי-התקשרות לצורך מכירה או שאלה, זהו "ליד" (Lead). המחיר לליד מחושב על-ידי היחס בין כמות הביקורים לכמות הלידים, בדומה לדוגמה הקודמת: אם מתוך 100 ביקורים מקבלים בממוצע 10 לידים, אזי יחס ההמרה לליד הוא 10%. אם לצורך הדוגמה נניח שהמחיר לכל ביקור הוא 1 ₪, מכאן אנו יודעים שהמחיר לליד הוא 10 ש"ח.

מכאן נגזר: מחיר ליד = כמות הלידים / (מחיר לביקור X כמות הביקורים)

הוצאות השיווק למכירה בודדת

זהו פרמטר חשוב, שלא תמיד יודעים למדוד אותו בצורה מדויקת; אולי הפרמטר המשמעותי ביותר לקביעת תקציב הפרסום האינטרנטי, לצד ערוץ השיווק המתאים ביותר עבור העסק.מדובר ביחס בין הלידים הנכנסים לבין המכירות בפועל. לדוגמה: מתוך 10 לידים שמגיעים, נסגרות בממוצע 2 מכירות בפועל. בהמשך לדוגמה הקודמת - כאשר חישבנו שהמחיר לליד הוא 10 ש"ח, ואנחנו יודעים שהיחס בין הלידים למכירות הוא 20% (מתוך 10 לידים יש 2 מכירות בממוצע) - נחשב שהוצאת השיווק הממוצעת למכירה בודדת היא 50 ₪. כעת נוכל להשוות בין הוצאת השיווק למכירה בודדת, לבין הרווח הסופי למכירת מוצר בודד, וכך נוכל להחליט כמה כדאי להשקיע בפרסום באינטרנט.

השוואת ערוצים: קידום אורגני, פרסום ממומן ופרסום ברשתות חברתיות

למרות שבעקרון אין מניעה, ובדרך כלל מומלץ לעבוד בכמה ערוצים במקביל, יש למצוא את ערוצי השיווק המתאימים ביותר עבור כל עסק / נישה / אתר. עם זאת, לא כל הלידים שווים ולא כל הביקורים באתר שווים.

לדוגמה: כניסות מתוצאות חיפוש אורגניות לאתר של חברת קידום אתרים, מביטוי כמו "קידום אתרים לעסקים" – אותן כניסות צפויות לייצר ליד איכותי יותר, מאשר ביקור שמקורו מחיפוש כגון "איך לקדם אתר באופן עצמאי". לכן אנחנו רוצים למקד את הביקורים כך שייצרו לידים איכותיים.

אומנם עלות הפרסום משתנה בין הערוצים השונים, אבל כך גם יחס ההמרה. יש עסקים שעבורם יחס ההמרה הגבוה ביותר מתקבל ממנועי חיפוש, ויש עסקים שאצלם יחס ההמרה הגבוה ביותר מגיע מרשתות חברתיות דווקא. לכן חשוב לדעת איפה הלקוחות נמצאים, ואיך יוצרים הנעה לפעולה הרצויה לעסק (רכישה, יצירת קשר, מתן המלצה ועוד).

פרסום ברשתות חברתיות: תועלת ישירה ועקיפה

פרסום בפייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם, Waze ואפילו בוואטסאפ, יכול לא רק להעלות מודעוּת ואהדה למותג, אלא גם ליצור מכירות בפועל. זה לא סוד שבעיקר העסקים הקטנים (כגון מוזיקאים, מקומות בילוי ועוד), מרוויחים באופן ישיר ומיידי מפרסום בפייסבוק; אבל זה לא אומר שהעסקים הגדולים נמצאים שם רק בשביל המיתוג.

יותר ויותר עסקים מוצאים דרכים יצירתיות לכּמֵת כלכלית את התנועה מפייסבוק בצורה משתלמת, בין אם מדובר בקידום אירועים, במוצרים ובתחרויות, ובין שמדובר בתמריצים שגורמים לגולשים לשתף, להמליץ או להיות חלק מחוויית המוצר. מוטי חמו הוא איש SEO בחברת אופטיוויז שיווק באינטרנט
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email