היום שאחרי הקישורים

היום שאחרי הקישורים

מאת: עידו ולדמן,
מנהל פרויקטים זאפ גרופ

אורן שץ כתב מאמר דעה מעניין מאוד בדה-מרקר, בנוגע ליום בו גוגל תפסיק להתייחס לקישורים כמנבאי-אמינות של אתרים. הספקולציות בנוגע ל"יום שאחר הקישורים" הן רבות, אבל אני מסתכל על היום הזה קצת אחרת.

כל שינוי אלגוריתם שגוגל מבצעת במנוע החיפוש שלה, מבוסס על שתי הנחות יסוד:
  • הפרדיגמה הקיימת אינה מדויקת דיה (בגלל בעיות פנימיות או בגלל שימוש לרעה).
  • שיפור טכנולוגי או מתודולוגי מאפשר לגוגל להשתמש במדד טוב יותר.

כפי שראינו בחודשים האחרונים, גוגל יודעת ויכולה להעניש אתרים עם פרופיל קישורים בעייתי והיכולת הזו תלך ותשתפר.

עם זאת, נכון להיום גוגל עדיין צריכה להשתמש בפרופיל הקישורים, על מנת להבין את טיב התוכן; על כן אני מתקשה להאמין שמקדמי אתרים יפסיקו לחפש מקורות לקישורים. הם פשוט יצטרכו לעשות עבודה הרבה יותר טובה ומדויקת.

על מנת שגוגל תוכל להפסיק להתייחס לקישורים בתור מנבא אמינות ורלוונטיות של אתרים, צריך לנסות ולחשוב אילו פרמטרים אחרים יוכלו לשמש אותה בקביעת הרלוונטיות של אתר.

לדלות מגוגל אנליטיקס מידע רלוונטי

מאוד הגיוני בעיני שהשינוי הנ"ל יבוא לידי ביטוי בכך שבמקום להתייחס לקישורים הנכנסים אל האתר או היוצאים ממנו, גוגל תדרג אתרים באמצעות בחינת מקורות הטראפיק (כלומר קישורים והפניות בעלי "ערך אמיתי").

הבעיה שגוגל צריכה לפתור בטרם שינוי שכזה יוכל לצאת אל הפועל, היא שנכון להיום אין לה דרך לאסוף נתונים שכאלו מבלי להפר את תנאי השימוש שלה עצמה (למי שזוכר מדוע: גוגל טרנדס כבר לא עובד עבור כתובות URL).

אין ספק שמדד שיהיה מבוסס על נתוני אמת לגבי כוחם של קישורים - ואפילו נתונים אחרים כגון זמן שהייה באתר, BR ועוד נתונים המבוססים על גוגל אנליטיקס - יהיה אמין הרבה יותר מאשר פרופיל קישורים. אבל על מנת להשתמש במדד שכזה, יהיה על גוגל לשנות את תנאי השימוש באנליטיקס - מהלך שלא בטוח שיעבור את הסערה הציבורית והמשפטית שתתחולל בעקבותיו. גוגל לא תמהר לשלוף את נשק יום הדין הזה כל כך מהר, אבל אם לא תהיה לה ברירה אחרת, ייתכן שנתעורר לעולם אחר לגמרי של SEO.

דרך אחרת שיש לגוגל לשפר את תוצאות החיפוש שלה, היא על ידי שימוש בנתוני גולשים בצורה משמעותית הרבה יותר מאשר במצב הנוכחי.

התאמה אישית 2.0

ולם יודעים שיש התאמה אישית בתוצאות החיפוש על פי מיקום (בישראל התחום דורש שיפור משמעותי בשלב זה), על פי העדפות העבר (אם לא מחקתם קוקיס), על פי התוכן האישי שלכם בשירותי גוגל השונים (תכתובות דואר, סרטוני יוטיוב ועוד), ואפילו על פי המלצות של החברים שלכם.

אבל גוגל יכולה לקחת את זה צעד אחד קדימה:

  • החברה יכולה למשל להחליט, שהשימוש במנוע החיפוש שלה כרוך בהתחברות לחשבון שלכם, כךשכל חיפוש יתועד וינותח לצורך שיפור התוצאות.
  • גוגל יכולה להתחיל להציג לכם תוצאות שמושפעות מדפוסי גלישה של חברים שלכם, על פי סדר חשיבות מבחינת כמות וטיב האינטראקציה ביניכם.
  • מנוע החיפוש יכול לרתום את המידע שאתם לא משתפים בגלוי, לצורך ביצוע Profiling מדויק יותר, כגון: מהם דפוסי הגלישה שלכם (באילו שעות, לכמה זמן, מהיכן, באיזו פלטפורמה ומה תמהיל האתרים שמעניינים אתכם בכל פרק זמן שכזה); כמה חברים יש לכם? מה נטייתם הפוליטית? באילו דיונים אתם נוטלים חלק? מה השקפותיכם הלאומיות / דתיות / מגדריות? לאיזה עשירון אתם משתייכים? האם התקדמתם בעבודה ב-3 שנים האחרונות? מתי יצאתם לחו"ל?

גם בנושא הזה צפויה להתחולל סערה, באם תחליט גוגל לנסות ולהשתמש במידע אישי שכזה; על כן גם השימוש בטכניקה זו יישמר למצב מצוקה אמיתי.

הפרה הקדושה בסכנה

בהנחה שהשימוש בשתי הטכניקות הקודמות יישמר ליום סגרירי במיוחד, אפשר לומר שהאלגוריתם הנוכחי של גוגל מתקרב לתקרת הזכוכית שלו מבחינת היכולת להשתמש במדדים הקיימים כדי להתאים תוצאות חיפוש לשאילתות.

ברמה הטכנולוגית, לא רחוק היום בו "יבינו" הזחלנים את התוכן במובן המלא של המילה, כך שיוכלו לספק תשובות בניסוח-עצמי לשאלות מורכבות, כגון "מי רצח את ג'יי.אר" או "איך באים ילדים לעולם"; ממש כפי שכיום מקבלים תשובה על השאלה "כמה זה 60 חלקי 4".
עם זאת גם הבנה קונטקסטואלית מושלמת של תוכן באתר, לא תעזור לגוגל להבין טוב יותר את הקונטקסט של השאילתות, מאחר שלרוב הן חלקיות, מובאות ללא הקשר ברור לנושא ספציפי, ועלולות להיות מנוסחות באופן שגוי לאור בורות של המשתמשים עצמם.

כלומר, גם לאחר שיכולת הניתוח של גוגל עבור המידע ברשת תהיה אופטימלית, היא עדיין תהיה מוגבלת בכל הקשור להבנת השאלות של הגולשים. על כן ייתכן שגוגל תידרש למצוא מנגנונים חדשים לצורך הבנה טובה יותר של רצון הגולשים, שתהיה מבוססת לא רק על ניתוח סמנטי של השאילתות, אלא על ידי שימוש במנגנונים תומכים:

  • מסננים – בדומה לנעשה באתרי מכירות למיניהם, תינתן לגולש אפשרות לסנן את התוצאות המתקבלות, באמצעות מסנני תוכן רלוונטיים. למשל: גולש שיחפש את המונח "מזונות", יקבל אפשרות בחירה בין תוצאות הקשורות להליכי גירושין, למידע על הורות, לייעוץ כלכלי או אפילו לתזונה. על פי בחירתו בעולם התוכן, יוצגו לגולש התוצאות הרלוונטיות ביותר.
  • שאלות הבהרה – בדומה לחיפושים באתרי ויקי, מנוע החיפוש ינסה להתאים את התוצאות המוצגות להקשר בו הוצגה השאילתה, וזאת על ידי דליית מידע מהגולש באמצעות שאלת הכוונה. למשל: גולש שיחפש את המונח "שלמה ארצי", יישאל על ידי מנוע החיפוש "האם אתה מעוניין במידע ביוגרפי, ברשימת הופעות קרובות וכרטיסים, בפרטי יצירת קשר או בהאזנה לשירים?"
  • תוצאות חיפוש אינטראקטיביות – לאחר שהוצגה לגולש רשימה של תוצאות חיפוש, תהיה באפשרותו לסמן תוצאות רלוונטיות ולא-רלוונטיות. לאחר מכן הוא יוכל לבצע חיפוש ממוקד יותר, שיציג רק תוצאות חיפוש הדומות לדפים הרלוונטיים שסימן (מבחינת סוג התוכן והנושא).
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email