השפעות הטכנולוגיה על עתיד ה-SEO

השפעות הטכנולוגיה על עתיד ה-SEO

השפעות הטכנולוגיה על עתיד ה-SEO

מאת: עידו ולדמן, מנהל פרויקטים
זאפ גרופ
ענקית החיפוש גוגל לא שוקטת על שמריה לעולם. היא שואפת להתפתח, לתת לגולשים תשובות טובות יותר עבור השאילתות שלהם במנועי החיפוש שלה (ויש לה הרבה יותר מאחד), להגדיל את החדירה שלה בקרב גולשי האינטרנט לעומק ולרוחב, ואף להרחיב את אופני השימוש שלנו ביישומים מבוססי רשת. בשנתיים האחרונות במיוחד, ראינו כיצד האסטרטגיה הזו מכתיבה את דפוסי הפעולה

תשובות טובות יותר

תוצאות החיפוש בגוגל בנויות היום ממגוון רחב יותר של תכנים. חיפשתם מסעדה? יש סיכוי סביר שבדף התוצאות תוכלו לראות מפה, המכילה מספר מיקומים של מסעדות המתאימות לתיאור המבוקש מתוך שירות Google Local. חיפשתם פרטים אודות חבר ילדות? אם יש לו פרופיל Google+, סביר להניח שדף הפרופיל שלו ברשת החברתית יופיע בחלק העליון של דף התוצאות, עם תמונת הפרופיל שלו. הקשתם את שמו של הסרט שובר-הקופות החדש שהגיע לארץ?תקבלו רשימה מפורטת של בתי קולנוע ושעות הקרנה, במקום קישורים לאתרים.

הסינרגיה הזו בין שירותי גוגל השונים, מתרחשת בארצות שונות בזמנים שונים, אבל מגיעה בסופו של דבר לישראל (גם אם באיחור אופנתי של שנה-שנתיים), והיא לא הולכת להיפסק. מטרתם של שינויים אלו, היא להפוך ממנוע חיפוש המציג אינדקס של דפי אינטרנט, שיש להם נגיעה לשאילתה המוצגת, למנוע חיפוש המציג תשובות לשאלות המשתמעות מהשאילתה – כלומר מידע שעוּבּד על ידי אלגוריתם החיפוש הסמנטי של גוגל, מתוך התוכן המאונדקס ברשת.

העם דורש רשת חברתית נוספת

גוגל למדו משגיאות העבר, עם הפרויקטים החברתיים הקודמים שלהם כגון Wave ו-Buzz, אותם אפשר לסכם בקלישאה "אם עץ נופל ביער ואין מי שישמע את הנפילה, האם הוא באמת נפל?". החיסרון המשמעותי של שירותים אלו, מלבד ממשק המשתמש הלא ידידותי, היה החשיפה הנמוכה מאוד של התכנים לרשת הפתוחה, לצד רוויה של שוק היישומים המאפשרים קיום שיחות פרטיות בין אנשים, בעיקר בסמארטפונים.

Google+ היא התשובה של גוגל לחסרונות אלו. לא רק שאפשר בקלות רבה לשתף תכנים מתוכה ולחשוף אותם לעולם הרחב, אלא שיש לה גם השפעה ניכרת על תוצאות החיפוש בגוגל, ביוטיוב ובשירותים נוספים. כמו כן, ממשק הניהול והעיצוב שלה משאירים את פייסבוק שנות אור מאחור.

ובכל זאת, יש לגוגל פלוס בעיה קטנה ושולית מול פייסבוק: כמות הגולשים האמיתיים והיקף השימוש שלהם אינם משביעי רצון. לצורך כך נרתמו אנשי ה-SEO, איתם הם מצויים בריקוד אלים של אהבה-שנאה, למשימת הקידום של הרשת. גוגל פלוס מספקת למקדמי האתרים מקור חדש ואיכותי להגדלת החשיפה שלהם ושל לקוחותיהם, וכן מגוון רחב של כלים כגון קהילות מקצועיות, מעגלי שיתוף, תוצאות חיפוש עשירות, בניית סמכותיות כותב (Authority) ועוד.

השכר הגבוה למשתמשי הרשת, לצד העונשים הכבדים שנחתו על קהילת המקדמים שהשתמשו בטכניקות פסולות במהלך עדכוני פנדה ופינגווין, דוחפים את אנשי ה-SEO להרחיב את השימוש שלהם ושל מעסיקיהם בגוגל פלוס. כך הם משמשים למעשה כסוכני שיווק שלה, מה שלא קרה בעבר עם Wave או עם Buzz.

ההכרזה על הצלחת הרשת עדיין לא כאן, אבל יש כבר ציוני דרך חיוביים: בתחילת השנה פורסם במגזין פורבסשגוגל+ כבר במקום השני במידת פעילותה, בהשוואה לרשתות חברתיות אחרות בעולם, לפני יוטיוב ולפני טוויטר.

פלטפורמות שונות – ספק תוכן אחד

לצד השינויים בשירותי המידע למחשבים שולחניים וניידים, ביצעה גוגל התאמה גם לשווקים מתפתחים: חיבור שירותי התוכן שלה לסמארטפונים (סנכרון יומנים, אנשי קשר, כונן גוגל, אפליקציות ייחודיות כמו Google Goggles, וכו'), וכן פיתוח מוצרי חומרה חדשים כגון Google Glass. המטרה היא להפוך את המציאות הרבודה (Augmented Reality), מונח עתידני שדובר בו רבות בתחילת העשור, למציאות קיימת כבר בזמן הקרוב.

המידע האישי שלנו עובר בקלות מפלטפורמה לפלטפורמה, באמצעות שירותי הענן של גוגל:רוב המידע והתוכן שלנו נשמרים ב-Google Drive, את התמונות אנחנו מעלים ל-Picasa Web, סרטונים שומרים ב-Youtube, פגישות ואזכורים מנוהלים ב- Google Calendar, ואנשי הקשר שלנו מגיעים מ-Gmail.

בנוסף לכל אלו הושק לאחרונה גם השירות Google Sign-In, המאפשר לכם להתחבר ליישומים שונים באמצעות החשבון שלכם; או מנקודת ראות אחרת – מאפשר לגוגל לעקוב אחריכם, גם כשאתם חושבים שאתם לא מחוברים.

השפעות עתידיות על קידום אתרים

ל השינויים הללו יש השלכות משמעותיות על עולם ה-SEO. ריבוי השירותים והפלטפורמות בהם אנו משתמשים, גורם לנו לחשוף המון מידע אודות עצמנו, לאורך חלקים גדלים והולכים של היממה. ריבוי המידע הזה מאפשר טיוב של הצגת תכנים מותאמי-מיקום, לצד זיהוי העדפות צרכניות, פוליטיות, מגדריות, קשרים חברתיים, קשרים עסקיים ועוד.


אם כך, אילו שינויים עתידיים צפויים להתחולל בקרוב כתולדה של התהליכים הללו?

  • עדכון "פנתר" – השם אולי פיקטיבי ושואב את ההשראה שלו משני העדכונים הקודמים, פנדה ופינגווין, אבל האפקט שלו צפוי להיות אמיתי ומשמעותי מאוד. כמו בשיטות קידום שחורות ואפורות אחרות בעבר, מי שביצע שימוש לא הגון ברשת החברתית לצורך SEO, יתעורר לבוקר אחד שבו נסגרו לו כל הפרופילים הפיקטיביים שפתח, ושפרופילים אמיתיים שהרבו להתקשר עם פרופילים מזויפים הוענשו אף הם.

    סבירות למימוש ב-2013: גבוהה
  • תגובות גוגל+ במקום טוקבקים – כאשר תגיע כמות המשתמשים ברשת החברתית לסף מסוים, יושק שירות Google Comments, בדומה ליישום של Facebook. ההבדל העיקרי הוא שתגובות אלו ישויכו באופן אוטומטי לכותב המזוהה על-ידי הרשת, מה שיגרום להן לתרום או לפגוע בסמכותיות ובמוניטין המיוחסים למחבר או לאתר בו הוא מגיב. דבר זה ימנע מגולשים רבים להשתמש באתרים שיטמיעו את היישום ככר לפריקת תסכולים, השמצות והפצת "ספאם".

    סבירות למימוש ב-2013: בינונית



  • זיהוי מספר רב של כותבים בעמוד – נכון להיום, תיוג מחבר באמצעות מטא-דאטה אפשרית רק עבור פרופיל אחד לכל עמוד באינטרנט. משמעות הדבר היא שבמאמר שנכתב על ידי כמה מחברים, לא ניתן לתייג את כולם כשותפי תוכן. כמו כן לא ניתן לתייג באתרי פורומים את כל אחד מהמשתתפים בדיון. הגדרת Multiple Authorship היא שינוי מתבקש, שעשוי להפוך אתרי Web 2.0 להרבה יותר חזקים.

    סבירות למימוש ב-2013: גבוהה
  • תיוג אנשים ומקומות בווידיאו / אודיו – תוכנות לזיהוי פנים, תנועה, מיקום וקול כבר קיימות; מה שחסר עכשיו הוא היכולת להטמיע אותן בתוך נגני סרטונים או קובצי קול, ולזהות באמצעותן אנשים.

    סבירות למימוש ב-2013: נמוכה
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email