טיפול בנפגעי גוגל

טיפול בנפגעי גוגל

מאת: אבירם אילני, מנהל תחום תוכן, SEO ו-SEM

זאפ גרופ, 13.5.2012

אומנם גוגל נותנת לעדכונים שלה שמות של בעלי-חיים צמריריים ונעימים, אך הם עלולים לעשות שמות באתרים רבים (ובהם גם כאלה שלא חרגו מהנחיות האיכות של גוגל). אז כדי לעשות משהו בנדון, הנה פרוצדורה שכדאי ליישם – גם באתרים שנפגעו וגם באלו שלא.


לפני שמתחילים, תזכורת אודות ההבדל בין פנדה לפינגווין:

• פנדה מטפל בתוכן לא-איכותי באתר עצמו; תוכן שלא נותן
ערך מוסף למבקר.
• פינגווין מטפל באתרים שמשתמשים בספאם ובקידום
אפור/שחור.

יש לזכור שהטיפים במאמר זה הם כלליים ביותר; כי כמו תמיד בתעשיית ה-SEO, מה שנכון היום יהיה שגוי כבר מחר.

איתור נפגעים

איך תדעו שאתרים שלכם נפגעו?
חפשו נפילות במיקומים ו/או ירידה בטראפיק סביב התאריכים הבאים:

• 12 באוגוסט 2011 – פנדה הושק בכל השפות
• 18 בינואר 2012 – עדכון Page-layout
• 27 בפברואר 2012 – עדכון פנדה 3.3
• 23 במרץ 2012 – עדכון פנדה 3.4
• 19 באפריל 2012 – עדכון פנדה 3.5
• 24 באפריל 2012 – עדכון פינגווין
• 27 באפריל 2012 – עדכון פנדה 3.6

אם מצאתם אתר שנפגע במיקומים ו/או בטראפיק, יש לנתח את תכני האתר ולהפיק מסמך תובנות בהתאם לסעיפים הבאים. המסמך ישמש אתכם בתיקון דברים הדורשים את תשומת לבכם.

דחיסת מילות-מפתח

יש לבדוק בכל דפי האתר מקרים של "דחיסת מילים" (כולל מילים שמופיעות באלט טקסט ובכיתובי תמונות, בטקסט עוגן ובתגיות מטא). על מנת לא לפספס את כל האפשרויות, רצוי לבדוק את הדף בקוד המקור בדפדפן (Source).

מילות המפתח צריכות להשתלב באופן טבעי בתוכן. בכל מקרה שבו אזכור מילת המפתח נראה מאולץ או לא טבעי, יש לתקן. אם מילת המפתח המדויקת מופיעה 3 פעמים ויותר, ראוי לבדוק האם הטקסט באמת נשמע הגיוני לקורא הסביר.

ספאם בקישורים פנימיים

קישורים פנימיים באתר צריכים להיות מגוונים. אין לקשר מתוך התוכן לעמוד אחד ויחיד, מאותו טקסט עוגן.

בכל מקרה אין לקשר רק חלקי ביטויים, כגון "חברת הסעות", "ניקיון חלונות" ושאר ירקות. זה נראה ספאמי וזה לא יעיל.

דפי תוכן רזים

יש לאחד דפים בעלי תוכן מועט, או מספר עמודים שחוזרים על אותו נושא בוואריאציות קלות (מנעולן בתל אביב, מנעולן ברמת גן, מנעולן בגבעתיים). ניתן לייצר מחדש תוכן שונה עבור כל דף, כל עוד מוודאים שאין דפים שלא מוסיפים ערך לאתר ולגולשים.

בדקו כמה ביקורים הגיעו מגוגל לדפי הנחיתה השונים במהלך 3 עד 4 החודשים האחרונים. אם מדובר במספר זניח של ביקורים (אפס ביקורים עד 2-33 ביקורים בכל התקופה הזו), ניתן להסיר את הדף בבטחה. כמובן לא לשכוח להפנות את ה-URL ב-301 לאחד העמודים הקיימים באתר, כדי לא לאבד את הוותק והמוניטין שנצברו.

בשאילתות חיפוש בהן גוגל כבר מציג תוצאות מקומיות, אפשר לקדם את הביטויים הלוקאליים ב-Place Page ובגוגל פלוס של העסק, ולהימנע מספאם מיותר באתר עצמו (דהיינו עדכונים לצורך עדכונים, שלא תורמים דבר).

תוכן מתחת ל-Fold

גוגל יודע להבחין בין תכנים שנמצאים מעל קו הגלילה, לתכנים הנמצאים מתחת לו. דחיקת גושי טקסט גדולים מתחת ל-Fold והוצאת קישורים מהטקסטים האלה, עלולה להתפרש כספאם (לא בוודאות, אבל יש סיכוי שזה יקרה).

הטקסט האיכותי יותר צריך להיות מעל קו הגלילה; הטקסט האיכותי פחות יכול להופיע בחלק התחתון של העמוד. יש לבדוק האם הטקסט שמופיע מתחת ל-Fold איננו ספאם ואינו מכיל עודף קישורים.

בלוג / מאמרים באתר

חלק מעבודת הקידום של האתר היא לדאוג שיתווסף לו תוכן בצורה שוטפת. הצרה היא שלעתים זה גורם לכך שמוסיפים תוכן לא איכותי, שלא משרת את מטרות הגולש, רק כדי שהאתר ימשיך להתעדכן.

אם אין משהו מועיל וחדשני להוסיף באתר, עדיף לא להוסיף דבר. במקרה הזה כל המוסיף גורע. עדיף להשקיע את הזמן בקבלת קישורים נכנסים איכותיים, הוספת עדכונים ותוכן לפרופילים החברתיים של העסק ועוד.

יש לבדוק בתשומת לב את העמודים הקיימים בבלוג או במודול המאמרים באתר. דחיסת מילות מפתח ותוכן לא איכותי גם בחלק הזה, עלולים לפגוע באתר כולו (בעיקר אחרי בואו של הפנדה לעולם).

יש לבדוק אילו דפים באתר לא קיבלו טראפיק מגוגל ב-3 עד 4 החודשים האחרונים (או קיבלו כמות זניחה של תנועה בתקופה זו, כגון 2-33 כניסות). ניתן לבדוק זאת באמצעות גוגל אנליטיקס, ובהתאם לתוצאה לקבל את ההחלטה הרצויה.

דפים שלא קיבלו תנועה מגוגל צריכים להדליק אצלנו נורה אדומה. אם התוכן בדף אינו איכותי או אפילו ספאמי, יש להסיר את הדף מהאתר (ולוודא שתבוצע הפניית 301 מהדף לעמוד ראשי אחר באתר).

בדיקת קישורים נכנסים

יש לבצע ניתוח של פרופיל הקישורים הנכנסים לכל האתרים בטיפולנו. לצורך הבדיקה אפשר להשתמש במגוון רחב של כלי בדיקה: מ-Webmaster Tools ועד OpenSiteExplorer ו-Majestic SEO.

כאשר מבצעים את הבדיקה באמצעות כלי מנהל האתרים, ניתן להוריד דוח אקסל מפורט שבעתיים מן המידע המוצג בכלי עצמו. לאחר שיש לכם את הנתונים, בדקו מדגמית את הקישורים ותייגו אותם בהתאם לחלוקה הבאה:

• קישור מאתר מאמרים
• קישור מפוסט / טוקבק
• קישור מאינדקס אתרים /Directory
• קישור Footer שמופיע בכל דפי האתר
• ועוד

אם מעל 80% מהקישורים לאתר נכללים בקטגוריות הנ”ל, כדאי להשהות את בניית הקישורים לאתר ולבחון אפשרויות לניקוי פרופיל הקישורים (היכן שאפשר, כמובן).

בכל מקרה יש לוודא שלא משתמשים בטקסט-עוגן מדויק עבור כל הקישורים הנכנסיםלאתר.

מה קורה אם הסרנו את כל הקישורים הבעייתיים, וגם עדכון פינגווין הבא לא החזיר את האתר למיקומים הקודמים? במקרה הזה, מאט קאטס טוען שייתכן שנצטרך להתחיל הכול מחדש, באתר חדש. בהחלט לא מבשר טובות.

פרופילים חברתיים ומקומיים

עם התחזקותה של מגמת החיפושים המקומיים, לצד התחזקות נושא הסיגנלים החברתיים, אי אפשר עוד להתעלם מגוגל מקומות ומגוגל פלוס.

על מנת לחזק הן את הנוכחות המותגית של העסק והן את יכולות ה-SEO שלכם, כדאי להקים פרופיל בגוגל מקומות ולקשר אותו לפרופיל בגוגל פלוס, עבור כל עסק שאתם מקדמים (הקישור מתבצע באמצעות מספר הטלפון הראשי של העסק – עליו להופיע בשני הפרופילים הנ"ל).

דגשים בפתיחת דף עסק בגוגל מקומות:

• יש להשתמש בג'ימייל נפרד עבור כל עסק (במיוחד אם רוצים לפתוח גם גוגל פלוס לאותו יוזר).
• שם העסק לא אמור לכלול תג-ליין, מספר טלפון או מילות קידום; זה עלול להיחשב ספאם.
• כתובת העסק אמורה להיות הכתובת בה ממוקם העסק פיזית. לא ניתן להשתמש בתיבת דואר.
• נותני-שירותים שמגיעים לבית הלקוח ואין להם כתובת עסק, יסמנו "אל תראה את כתובת העסק".
• במספר הטלפון הראשי יש להכניס את מספר הטלפון של הלקוח.
• בשדה "תיאור" יש לכתוב תאור ממצה של העסק ולכלול את מילות המפתח העיקריות.
• חשוב מאד לסמן את 5 הקטגוריות הרלוונטיות ביותר לעסק.
• יש להעלות כמה שיותר תמונות (עד 10 בסך הכול).
• ב"אפשרויות נוספות" יש להוסיף מילות מפתח רלוונטיות שלא מופיעות בתיאור.
• ביקורות וחוות דעת בהחלט מוסיפות לדירוג העמוד.

כדאי לעדכן את שני הפרופילים (פלייסס ופלוס) מדי פעם בפעם: לשתף עמודים חדשים שהוקמו באתר, מבצעים והצעות לגולשים וללקוחות ועוד. כמו כן הוסיפו כמה שיותר חברים למעגלים שלכם, אבל רק כאלה שאתם מכירים (על מנת שלא יבואו לעסק בטענות שהוא מייצר ספאם).

כך תשמרו על הפרופילים החברתיים חיים ונושמים, ותפיצו את התכנים הרלוונטיים של העסק גם במדיה החברתית. את אותם כללים, פלוס מינוס, כדאי ליישם בכל רשת חברתית נוספת (אם זמנכם מאפשר זאת).

בנוסף, טוב תעשו אם תפתחו ותייצרו קהילה סביב האתר שלכם. ניתן לעשות זאת באמצעות רישום הגולשים לניוזלטר, אפשרות להגיב באתר, אפשרות לשתף במהירות את דפי האתר (לייק, פלוס, טוויט) וכן כל רעיון נוסף העולה בדעתכם.

Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email