כך החזרנו לחיים אתר שנענש ידנית

כך החזרנו לחיים אתר שנענש ידנית

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים

הימים הם ימי פינגווין ועונשי קישורים-לא-טבעיים, ואתר האינטרנט של אחד מלקוחותינו הגדולים החל לרדת במיקומים. מדובר באחד האתרים הוותיקים ביותר במחלקת ה-SEO של zap דפי זהב; אתר שכמעט תמיד נהנה ממיקומים טובים.

אבל לפתע התהפך הגלגל, ובמשך חודשים האתר נעלם מהדף הראשון בגוגל בביטוי העיקרי (והלקוח התלונן בצדק שזרם העבודה שלו הצטמצם לכדי טפטוף). מיותר לציין את תחושת חוסר האונים במצב כזה: הלקוח משלם לנו כסף כדי לקבל תוצאות, והאתר שלו נעלם לגמרי מהדפים הראשונים במשך חודשים ארוכים, בלי שיש לנו מושג ודאי מה קרה. בלית-ברירה, משחק של הימורים יצא לדרך.
ברור שייחסנו את השינויים לעדכוני פנדה ופינגווין, והתרוצצנו כמו עכברים במלכודת: בדקנו תכנים כפולים, הסרנו עמודים בעייתיים שסבלו מעודף אופטימיזציה, חיפשנו והסרנו קישורים נכנסים שעלולים להיות בעייתיים... אבל שום דבר לא עזר. כל ההנחיות המגיעות מגוגל, לא סייעו במאום להבראת האתר.

שבועות רבים של חוסר-אונים עברו וחלפו, שבמהלכם גם הגשנו כמה בקשות הכללה-מחדש בכלי מנהל האתרים. חודשיים לאחר מכן התקבלה הודעה מגוגל, שהאתר מפר את הנחיות האיכות שלה. כמעט שלושה שבועות נוספים לאחר מכן, התקבלה הודעה שנייה שכותרתה Unnatural Inbound Links. כעת ידענו בפני מה אנו עומדים: לא פנדה, לא פינגווין ולא שום בעל-חיים אלגוריתמי אחר; אלא ענישה ידנית שנובעת מ"תחבולות קישורים" (בשפת גוגל).

לא צריך לספר מה היה גודל הבאסה, אבל בכל זאת חשבנו שאם נתקן את הטעויות – גוגל תואיל בטובה להסיר את העונש. עד מהרה התקווה הזו זרמה ישר לביוב: כל הפעולות שעשינו באתר ומחוצה לו לא עזרו; בקשות ההכללה מחדש ששלחנו, לא גרמו לגוגל להפסיק את הענישה הידנית, והאתר לא חזר למקומו בביטוי המוביל שלו. חשוב גם לציין שבאותו זמן עדיין לא יצא כלי Disavow Links של גוגל, והסרת קישורים לאתר הישן התגלתה כתסבוכת רצינית.


לבסוף הוחלט לבנות ללקוח אתר חדש. במקום לבזבז זמן נוסף על ניסיון להבין מה לא בסדר באתר הקיים (דבר שממילא נמשך כבר יותר מדי זמן), האתר החדש יהיה נקודת הקפיצה של העסק בחזרה לתוצאות החיפוש.

החלטנו להשתמש באתר קיים, שכבר עבר קצת פעולות SEO בעבר, והלבשנו לו דומיין חדש. שלחנו אותו לעיצוב מהיר (וקצת מחופף, חייבים להודות) כדי לא לעכב את עבודת הקידום, ויצרנו כמה עמודי תוכן עיקריים. פתחנו לעסק פרופילים בגוגל מפות ובגוגל פלוס, חיברנו את האתר עם rel=author ויצרנו לו תמונת מחבר בתוצאות החיפוש. קישורים נכנסים הוצאו מתוך כתבות איכותיות בתחום עיסוקו של האתר, אותן הצבנו בכמה ורטיקליים גדולים בבעלות זאפ גרופ, וכן באתרי תוכן נוספים.

ומה עם האתר הישן? מעבר לכל הניסיונות הקודמים לתיקונים, כעת הסרנו את ידינו ממנו כמעט לחלוטין. לרגע צץ במוחנו הרעיון להפנות את האתר הישן לזה החדש; אבל תוך שנייה בדיוק הבנו לאן זה יוביל – הפניה מאתר מוענש לאתר חדש, תעשה לנו רק צרות.


כחודש מעלייתו לאוויר, האתר החדש התייצב בדף השלישי בגוגל, בביטוי העיקרי שנעלם. המיקום הזה היה בעיקר תוצאה של ה-SEO שבוצע בו עוד לפני שלקחנו אותו לחזקתנו והחלפנו לו דומיין. שמחנו על התוצאה הסבירה בזמן הקצר, אך ככל שחלפו הימים שמנו לב שהאתר מסרב לזוז ממקומו בדף השלישי. מקסימום הוא היה מצליח להגיע לאמצע הדף השני, ואז שוב חוזר לנוחות הדף השלישי.

במבט לאחור אנו יודעים כיום מה עיכב אותנו: הפחד מעדכוני פינגווין ומהודעה נוספת של קישורים לא טבעיים. חששנו שאם שוב ניכנס למאורת הצפעים של קישורים פחות איכותיים, הדבר יחסל גם את מיקומיו של האתר החדש. נתנו לגוגל לקבוע לנו איך לקדם, והאתר החדש התעכב בדף השלישי יותר מדי זמן. שוב נפלנו לאותו ייאוש שתפס אותנו בהתחלה, וחששנו שעוד רגע נאבד לקוח חשוב ויקר-ערך לחברה.


בסופו של דבר נמאס לי מהשטויות של גוגל, שדורשת רק "תוכן איכותי ממקורות רלוונטיים", ובדיוק כמו ב"ימי-קדם" הלכתי נגד הנחיות האיכות, ונגד ההתנהלות ה"נכונה" תחת "איומי" עונשים: הוצאתי שני קישורים משני פורומים גדולים, וחיכיתי לראות מה יקרה.

זה אולי לא נשמע כמו "פריצת דרך", שהרי מהות הקידום היא קישורים וכל מקדם יודע את זה; אבל צריך לזכור שהימים הם ימי פינגווין ועונשי קישורים-לא-טבעיים, שרק חיזקו את ההרתעה שמייצרת גוגל. כל אלו, בתוספת הפחד הבלתי נשלט של מנהלי-אתרים שיקשרו אליהם בצורה ספורדית, תרמו ל"מיני-אווירת-טרור" בתחום ה-SEO.

על סף דלתנו הופיעו מועמדים לעבודה שמצאו את עצמם בחוץ, כי חברות הקידום שלהם שלהם חוסלו בגלל בעיות פנדה ופינגווין. ובל נשכח: אחד מהגורואים הגדולים ביותר בתחום, ראנד פישקין, צמצם לאפס את איכותם של קישורים שלא "הרווחנו ביושר" (והוא ממשיך לעשות זאת עד היום).


תוך כמה שעות מהצבת 2 הקישורים "הלא איכותיים" הללו, האתר עבר מהתנדנדות קבועה בין הדף השלישי לשני, מיידית לדף הראשון בגוגל. שני קישורים עם טקסט עוגן ארוך ומגוון, הצליחו לעשות באבחה אחת משהו שעבודה של שבועות לא עשתה. בסופו של דבר, לא המקורות לקישורים היו הבעיה, אלא טקסט העוגן שנשאר דומה ב-99% מהמקרים.

צדק טל פריהר כשכתב שפינגווין לא צריך להרתיע אותנו מלהוציא קישורים. צריך לסמוך יותר על הניסיון המעשי בשטח, מאשר על "הנחיות" מעורפלות המגיעות מגוף אינטרסנטי. זה לא אומר שאפשר להשתולל, אבל העבודה הישנה והטובה של בניית קישורים בצורה מתונה, בהחלט מספקת תוצאות. כמובן שאסור לדלג על בניית מיתוג וסמכות באינטרנט, וכדאי להשתמש בעיקר באתרים איכותיים; אבל זה לא אומר שאי אפשר להשתמש באיזה פורום טוב מדי פעם (כל עוד לא הופכים את זה לעיקר הקידום).

מכאן והלאה נפתחה הדרך בפני האתר החדש. תוך 3-4 חודשים בלבד מרגע שעלה לאוויר בדומיין חדש, העסק שוב מצא את מקומו הראוי בדף הראשון של גוגל. ושם הוא גם נשאר עד היום.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email