כך תימנעו מקישורים בעייתים - חלק 3

כך תימנעו מקישורים בעייתים - חלק 3

מאת: עמית אדלר, אחראי מקצועי

מחלקת שיווק דיגיטלי ללקוחות, זאפ גרופ


בחלק השלישי בסדרת מאמרי הקישורים
, נדון באוסף מקרי-חקר שנבדקו בחברת Cognitive SEO. החברה עוסקת בניתוח מדדים המשפיעים על דירוגים בתוצאות-חיפוש, כגון קישורים נכנסים, מילות מפתח, סיגנלים חברתיים ועוד.

הבדיקה העיקרית כוללת 4 אתרים בתחום הזמנות וכרטיסי ברכה לימי הולדת, כולם מדורגים בעשירייה הראשונה במספר ביטויים. ארבעת האתרים הושוו לאתרים מתחרים נוספים, שהנראות שלהם בגוגל פחות טובה, ונבדקו המתאמים בין הסיגנלים לבין המיקומים. כמו כן, נאספו נתונים מבדיקות נוספות ושולבו יחד עם הממצאים החדשים.

יש לציין שהסיגנלים נבדקו על-ידי תוכנה המיוצרת ב-Cognitive SEO, וכמו כל תוכנה בתחום יש להניח שהיא לא מייצגת את המציאות הגוגלית ב-100%. כמו תמיד, חשוב לזכור שמדובר בקורלציות ולא בוודאות של סיבה ותוצאה.

מדדים לזיהוי קישורים איכותיים

האתרים המוצלחים, הן במיקומים והן בטראפיק, הפגינו את התכונות הכלליות הבאות:

  • אחוז נמוך של ביטויים מסחריים (Commercial Anchors, כלומר פחות מילות מפתח נטו, ויותר ביטויי מותג, קישורים ללא טקסט או מיקס אחר בין הסוגים). הדבר מעיד על אסטרטגיית SEO חכמה במיוחד, או על כך שהאתר כלל לא עובר תהליך של קידום.
  • תדירות חודשית פחות או יותר קבועה של יצירת קישורים (Link Velocity), אבל עדיין גבוהה יותר מזו של המתחרים. חשוב לציין שמדובר בעיקר בקישורים המגיעים מדומיינים חדשים בכל פעם (Referring Domains), ופחות בקישורים חדשים היוצאים מאותו דומיין שוב ושוב (Backlinks). כדאי לזכור שמדד התדירות לא מעיד על איכות הקישורים.
  • סוג האתרים המפנים כולל בעיקר בלוגים, אתרים מסחריים ואתרים אישיים. עורכי הבדיקה נוכחו לדעת שאתרים עם מיקומים מוצלחים, פחות משתמשים באינדקסים, בפורומים, באתרי מאמרים ובאתרי Press Release (אבל לא נמנעים מהם לגמרי).

מדדים לזיהוי קישורים בעייתיים

אתרים הפחות מוצלחים במיקומים ובטראפיק, הפגינו את התכונות הבאות:

  • קבלת הודעה על קישורים לא-טבעיים בכלי מנהל האתרים. חשוב לציין שהדבר לא אומר בהכרח שתהיה נפילה בטראפיק.
  • נפילת טראפיק במועד ידוע בו בוצע עדכון אלגוריתם; אחת מהקורלציות הנפוצות ביותר בתעשיית ה-SEO. מכיוון שגוגל כבר הפסיקה ליידע בנוגע לביצוע עדכונים, למעט פינגווין (ואולי הפנדה האחרון שהיה ביולי השנה), יש לצפות שההסתמכות על קורלציות מסוג זה תלך ותפחת.
  • שימוש מוגזם באתרי מאמרים, הרבה יותר מסוגי מקורות אחרים בהם ניתן להשתמש (אתרים מסחריים, בלוגים ועוד).


חשוב לציין שהיו עוד סיגנלים לכל סוג של אתרים, אבל הם תלויים בתוכנות לזיהוי קישורים בעייתיים. במאמר הזה צמצמתי את הסיבות לכדי כאלו שניתן לבדוק, גם בלי תוכנות שצריך לרכוש במיוחד.

שורה תחתונה

ישורים טובים הם אלו שלא ניכרת בהם השקעה מוגזמת (דהיינו אופטימיזציה בולטת לעין). עורכי הבדיקות ממליצים לבנות קישורים על-ידי כך שלא תבנו קישורים. מה זה אומר בפועל?

תשכחו לרגע מקידום אתרים, והתרכזו בהשבת הסמכות האבודה של האתר. שלבו את ה-SEO כאפיק אחד בתוך אסטרטגיה שיווקית כוללת, אבל אל תהפכו אותו למקור הבלעדי שלכם לפרנסה (בדיוק כפי שאינכם מצפים שכל הלקוחות יגיעו אליכם רק מפליירים, למשל).

בצעו אופטימיזציה ונסו להשיג קישורים, אבל במקביל צרו לעסק שלכם אפיקי שיווק נוספים: פעילות מתמדת במדיה חברתית (פייסבוק, גוגל+, לינקדאין), פרסום ממומן בגוגל או בבאנרים, הפצת ניוזלטרים לגולשים רשומים, שימוש באפיקי אופליין כגון כרטיסי ביקור וברושורים, הפצה מפה לאוזן, ביקורות גולשים באינטרנט ועוד.

Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email