לא מקדמת אתרים - מקדמת עסקים

לא מקדמת אתרים - מקדמת עסקים

מאת: עדי אלון חנין, מנהלת פרויקטים
זאפ גרופ, 29.12.2011

המושג קידום אתרים השתנה, והרבה. כבר מזמן SEO אין משמעו לזרוק מיליון קישורים ברשת האינטרנט, או לפוצץ בתוכן משוכפל אתרי מאמרים, בלוגים ופורומים נידחים.אין יום שעובר בו לא מדברים על עדכון פנדה או על שינויים תכופים באלגוריתם של גוגל, המצריכים טיפול רציני ויסודי באתר אותו אתם מקדמים.

אופטימיזציה לגולש (וגם למנועי-החיפוש)

קידום אתר כשמו כן הוא, וכדי לקדם אתר אינטרנט צריך להקדיש הרבה מחשבה ותכנון. כי בסופו של דבר, מאחורי האתר עומדים בני אדם שרוצים למכור שירות או מוצר, או לפרסם את עצמם כארגון, כמפעל, כבית עסק, משרד, מפעל תעשייה ועוד.

אתר אינטרנט משמש ליותר ממתן מידע; הוא צריך לשמש כחלון הראווה התדמיתי של העסק או החברה. כאן מדובר במוניטין ובמיתוג שלהם בעולם העסקים, ולכן יש לתת דגש רב על איכויות התוכן ונוחות הגלישה באתר.

פה שוב נכנס בגדול תפקידנו כמקדמי עסקים. כאנשי מקצוע עליכם לשאול את עצמכם כל הזמן שאלות בנושאים הבאים (וכמו מקדמים טובים – למה כדאי לי או לא כדאי לי להקדיש לזה זמן או מחשבה). אחרי הכול, זו מהות העבודה – לאפשר לעסק להרוויח יותר לקוחות וליהנות מיותר הכנסות.

הנה כמה קווים מנחים שכדאי להיצמד אליהם:

תוכן

1. איכות – האם כל הדפים באתר שלכם מנוסחים בבירור, ומספקים לגולש ערך מוסף כלשהו?
2. תחביר – האם יש חלוקה ברורה לפסקאות? האם יש כותרות ראשיות וכותרות משנה באתר?

מה יוצא לי מזה? האתר שלכם נועד לגולשים ולא למנועי-החיפוש. הגולשים הם אנשים אמתיים המחפשים משהו והגיעו לאתר שלכם; ולכן האתר צריך להיות מנוסח בצורה ברורה, ללא סתירות.

עברית שפה יפה – האתר פונה לקהל הגולשים הישראלי, וכדאי לדבר איתם בשפה נכונה תחבירית. לכן חשוב לחלק את הדף לפסקאות ברורות, עם כותרות משנה שמושכות את העין.

ואם לא אעשה את זה? אז עד מהרה נגלה ש"לא מעניין" הופך ל"לא רלוונטי".
גושי טקסט צפופים הם מתכון בטוח לבריחה המונית מדפי האתר.3. הנעה לפעולה – האם הדפים מניעים את הגולש לפעולה מסוימת בתוך האתר? (נושא חוויית המשתמש באתר).

מה יוצא לי מזה? הגולש עושה בדיוק מה שרציתם שהוא יעשה באתר – הוא ביצע קנייה, יצר איתכם קשר ועוד.
ואם לא אעשה את זה? לא השגתם את המטרה שלכם; לא חבל?4. חיפוש – האם מצאתם את כל מילות-המפתח שיכולות להוביל גולשים לאתר? בדקו תמיד איך אנשים הגיעו לאתר שלכם, ועם אילו מילות חיפוש. אולי תגלו ביטוי חדש שלא חשבתם עליו, שעשוי להביא טראפיק נוסף לאתר.

מה יוצא לי מזה? תקבלו עוד טראפיק לאתר ממילים רלוונטיות. לפעמים יש אתרים שמקבלים טראפיק רק מביטויים ארוכים או ממילים שאין להן נפח חיפוש גבוה, אז עדיף להשקיע; מה גם שתוכלו להוסיף דפי תוכן חדשים לאתר.
ואם לא אעשה את זה? האתר שלכם פשוט לא יתעדכן, הטראפיק לא יגדל ותמשיכו לקדם את אותם הביטויים שוב ושוב.5. מילים – האם דפי האתר שלכם מכילים את כל המילים או הביטויים שאנשים מחפשים על מנת להגיע לתוכן מסוים? מהי צפיפות מילות המפתח בדף?

מה יוצא לי מזה? תשיגו את המטרה העיקרית של האתר: מתן אינפורמציה מדויקת ומפורטת לגולשים שלכם. כך הם לא יצטרכו לצאת מהאתר, כי כל המילים שהם חיפשו נמצאות בפנים ומסודרות לפי היררכיה נכונה (קטגוריות, תתי-קטגוריות ועוד).

צפיפות מילות המפתח היא נושא קריטי כאן; אין צורך לחזור על אותו ביטוי מיליון פעם – אלא בצורה טבעית ולא מעושה.

ואם לא אעשה את זה? דפי האתר שלכם יהיו גדושים ועמוסים באותה תצורה של מילת המפתח, וזה יהיה פשוט מייגע להבין על מה הדף מדבר בכלל.
6. עניין – האם יצרתם עניין לגולשים באתר? כמה גולשים באמת התעכבו לקרוא את התוכן, וכמה מהם פשוט "התעופפו החוצה" מהדף (Bounce Rate)?7. חדשנות – האם הדפים שלכם מספיק מעניינים וחדשניים עבור הגולש? האם האתר עוסק בנושאים המעניינים את כלל האוכלוסייה או קהל יעד מסוים?

מה יוצא לי מזה? שוב המטרה הושגה – הגולשים לא רק מצאו את מה שחיפשו, אלא הם גם מגלים עניין בתכנים שיצרתם. זה מעיד על כך שהתכנים רלוונטיים וחדשניים עבורם.
ואם לא אעשה את זה? דפי האתר "יסבלו" מבאונס רייט גבוה ומזמן שהייה קצר. אנשים פשוט ייצאו מדפי האתר במהירות, כי האתר שלכם לא מספק את הסחורה ולא מעורר בהם שום עניין.

תגיות-מטא

1. טייטלים – האם כותרות הדפים שלכם מכילות את מילות-החיפוש? האם הכותרת רלוונטית ושיווקית דיה לפי התוכן שבדף?
2. תיאור (Meta Descriptionn) – האם התיאור שכתבתם בתגית אכן מתאר את נושא האתר? האם הוא שיווקי דיו?
3. כותרות H* – האם יש שימוש בכותרות H באתר שלכם?

מה יוצא לי מזה? טייטלים, תיאורים וכותרות-משנה המתאימים למה שרציתם לקדם בדפי האתר. לפעמים כל שנותר הוא לעשות אופטימיזציה לתגי-המטא, והדירוג עולה (כותרת ברורה, snippet של שתי שורות ועוד).
לשם כך מומלץ להציץ מדי פעם בכלי מנהלי האתרים, תחת "אבחון" >> "הצעות HTML":

ואם לא אעשה את זה? מנועי-החיפוש כלל לא יטרחו לסרוק את הדפים, כי לא ברור במה דפי האתר עוסקים. ואם כבר יסרקו, חוסר ההשקעה שלכם יבלוט לעין ויוריד לכם את הדירוגים לטובת המתחרים.

* כותרות H מחזירות אותנו לנושא של חלוקה ברורה לפסקאות ולתוכן קריא וידידותי יותר לגולש.

ארכיטקטורת-האתר

1. היררכיה באתר – האם יש חלוקה ברורה לקטגוריות ולתתי-קטגוריות? האם יש קישורים פנימיים באתר ולאן הם מובילים?
2. כתובות URL – האם כתובות הדפים מכילות את מילות החיפוש? אומנם אפשר גם בלי זה, אבל זה בהחלט מסייע יותר לקידום.

מה יוצא לי מזה? חוויית-משתמש נוחה – קל לגולש לנוע מדף לדף, כי הכול מחולק על-פי קטגוריות ברורות וכל קישור מגיע לדף ספציפי. לפי כתובת ה-URLL הגולש יודע שהוא הגיע לדף הרצוי לו.
ואם לא אעשה את זה? תקבלו אי-סדר גמור באתר, והגולש כלל לא יבין לאן הוא הגיע.3. סריקה – האם מנועי-החיפוש סורקים את דפי האתר שלכם בקלות?
4. מהירות טעינה – האם דפי האתר נטענים במהירות מספקת?

מה יוצא לי מזה? חשוב לדעת שכל דפי האתר סרוקים, ומהירות הטעינה שלהם פחותה משתי שניות (ניתן לבדוק זאת בכלי מנהלי אתרים – "אבחון" >> "שגיאות סריקה" או "סטטיסטיקת סריקה").

ואם לא אעשה את זה? האתר שלכם לא יופיע במנועי-החיפוש, או שדפיו ייטענו בצורה כה אטית עד שהגולשים יברחו מהר החוצה.

ויזואליות

1. שימוש באימג'ים – האם הדפים באתר מכילים תמונות רלוונטיות? האם יש שימוש בתגיות Alt / Title בכל תמונה? האם יש אפשרות להעלות לאתר סרטונים, וובינרים ועוד?
2. אפשרויות שיתוף – האם באתר שלכם יש אפשרות לשיתוף ברשתות החברתיות, דוגמת פייסבוק או Google+?
3. עיצוב האתר – איך האתר נראה? אומנם הנושא הוא יותר מנת חלקו של המעצב, אבל חשוב שהאתר יהיה מעוצב היטב כדי לא להבריח את הגולשים. אז אם יש לכם אפשרות השפעה בעניין – זה המקום.

מה יוצא לי מזה? אתר יפה, מעוצב וחדשני, עם כל האלמנטים הדרושים כדי שהגולש ירגיש בבית (או לפחות מצא את כול מה שחיפש).
ואם לא אעשה את זה? אתם באמת רוצים אתר שמבריח את הגולשים?

לסיכום

הפרמטרים שלעיל משלימים אחד את השני, ובלעדיהם האתר יהיה חסר תועלת לגולש. חלקם משמעותיים יותר, חלקם משמעותיים פחות. בכל זאת, בתור אנשי SEO אנו אלה שלומדים להכיר את האתר ואת העסק שאותם אנו מקדמים.

לכן לפעמים שווה לעצור, לנשום עמוק ולראות מה עשינו, במה טעינו ומה אפשר לעשות בנידון. זה ישרת את טובת הגולש, העסק והאתר באותה נשימה.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email