מהפכה בתוצאות החיפוש

מהפכה בתוצאות החיפוש

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים

זאפ גרופ, 15.03.2012

גוגל מתעתדת לבצע מספר שינויים רציניים בתחום החיפוש; שינויים שישפיעו משמעותית על האופן שבו מוצגות התוצאות לגולשים (מקור:WSJ.com).

אם עד היום היינו רגילים לתקצירים, המציגים לנו תכנים מתוך אתרים, הרי שכעת גוגל תתחיל להציג יותר מידע רלוונטי ופחות קישורים לאתרים חיצוניים. מתי זה יקרה? זה רק עניין של זמן.

כפי שנראה בהמשך המאמר, חלק מהשינויים הללו כבר קיימים מזה שנה או יותר; חלקם יופיע בעתיד. הפורמט הזה כבר קיים היום בעיקר בגוגל.קום, תחת קטגוריית Shopping, וכן גם בגוגל ישראל כאשר מחפשים מידע ספציפי (שמות סרטים, למשל). לכאורה אין חדש תחת השמש, כפי שכמה מומחים טוענים. האם זה באמת כך?רפקה באתר seobook)

כנראה שגוגל רוצה לגרום לגולשים להישאר בתוך תוצאות החיפוש שלה, ולכן תתחיל להציג תוצאות בצורה הדומה למעין אגרגטור חכם של מידע ותשובות (בדומה לאתר וולפרם אלפא או לאתרי השוואת מחירים) – כל שאילתא תוביל לתשובות רלוונטיות בתוך גוגל, הכוללות את כל המידע הנחוץ לגולש. הוא לא יצטרך להקליק על קישור שיוביל אותו לאתר אחר, כמו שעושים כעת, אלא יגיע לתוצאות חיפוש מפורטות יותר בתוך גוגל עצמו.
חשוב לציין שתוצאות החיפוש החדשות לא יהיו סתם איסוף של מידע מאתרים אחרים, כפי שבאמת נהוג באתרי אגרגציה. המידע שייאסף יישאב בצורה חכמה מכל אתר רלוונטי, תוך זיהוי הרלוונטיות שלו לשאילתא של הגולש, ויינתן בראש תוצאות החיפוש (למשל: חיפוש של אדם מסוים יביא מידע מפייסבוק, מ-144, מגוגל פלוס ומאתרים הקשורים אליו). זה קצת דומה לפורמט התצוגה שקיים כיום בתקצירי תוצאות החיפוש (Snippets) – לפעמים השאילתא גורמת לגוגל לשאוב את המידע מתוך האתר עצמו, ולא מתגית התיאור כפי שהיה נהוג עד לפני שנתיים בערך.

מהות השינוי

גוגל עומדת לשדרג את הבינה המלאכותית (Machine Learning) של מנוע החיפוש שלה. כולנו שמענו על המונח "חיפוש סמנטי", והוא אכן בא לידי ביטוי בשנים האחרונות (בעיקר בגוגל, שיודעת לקשר בין כל מיני מילים וביטויים ולזהות יחסים לשוניים ביניהם). כעת היכולת הסמנטית הזו עוברת שדרוג, בשילוב מסד-נתונים ענק אודות אנשים, מקומות, מוצרים וישויות אחרות; מידע שנאסף על-ידי החברה בשנתיים האחרונות.

משמעות הדבר היא שמנוע החיפוש של גוגל יידע לזהות את המשמעות האמיתית של מילים וביטויים. הוא יוכל להפריד בין משמעויות של מילים זהות (יגואר – הרכב או החתול), וכן לבצע הקשרים בין מילים שונות, שלא תמיד יש ביניהן קשר סמנטי לשוני (שם של חברה ידועה, למשל, יקושר לשמות מייסדיה).

בנוסף - השיטה הסמנטית המשודרגת תשתמש גם במידע השוטף הרגיל כגון שאילתת החיפוש,חשיבות האתר ודירוגו לפי התוכן והקישורים המובילים אליו, וכן נתונים דמוגרפיים כגון מיקומו הגיאוגרפי של הגולש, השעה בה התבצע החיפוש ועוד.

אגב דירוג האתר שהוזכר לעיל – אומנם גוגל הודיעה לא מזמן על הפחתת חשיבותו של טקסט העוגן בקישורים נכנסים (Link Evaluationn), אבל השאלה היא עד כמה תרד חשיבות זו. כי לטוב ולרע, בסיס האלגוריתם הוא חישוב הכמות והאיכות של הקישורים הנכנסים לאתר מסוים. כל עוד טקסט העוגן יהיה רלוונטי לתוכן של האתר אליו הוא מפנה, אין שום סיבה להתעלם ממנו.

כבר היום גוגל מספקת מידע ותשובות ישירות בתוצאות החיפוש, אודות אנשים (פרופילי גוגל פלוס), טיסות, בתי מלון, מוצרים, סרטי קולנוע... והרשימה עוד תתארך. בגוגל.קום כבר מזמן ניתן לראות תוצאות-קניות מורחבות לעייפה כאשר מחפשים מוצרים (משהו שבגוגל ישראל לא ממש קיים, נכון לעכשיו). בנוסף, בשנת 2011 גוגל רכשה את טכנולוגיות כריית-המידע של חברת Metaweb, שלה יש בסיס-נתונים אודות 12 מיליון פריטים כגון ספרים, סרטים, חברות וסלבס (לשם השוואה – לוויקיפדיה יש רק 3.5 מיליון פריטים באנגלית).

ככל שגוגל רוכשת יותר חברות ויותר טכנולוגיות, כך היא משלבת יותר ויותר יכולות חדשות ומידע עדכני; אלו ישולבו בתוצאות החיפוש וייתנו תשובות מדויקות יותר מאי פעם. כמובן שהתשובות והמידע הנוסף שגוגל תספק, ייצרו זמני שהייה ארוכים יותר באתר, ויספקו כר-נרחב לעוד מודעות גוגל (ולעוד הכנסות כספיות, כמובן).

מה זה אומר לגבי SEO?

כמו תמיד בתחום ה-SEO, שבו הרבה מהידע המקצועי מגיע משילוב של מידע ממקורות חיצוניים לצד ניסוי וטעייה - "נחיה ונראה". מכיוון שהכוונה של גוגל, בין אם גלויה ובין אם סמויה, היא לצמצם את היציאה של הגולשים אל אתרים אחרים, הרי שתוצאות החיפוש החדשות יציגו פחות ופחות קישורים לאתרים, ויותר תשובות נקודתיות למידע שחיפש הגולש.

אם כך, איך ניתן יהיה לבצע קידום של אתרים? כמו תמיד, אנשי השיווק והקידום באינטרנט יצטרכו להתאים את עצמם. הדגש כנראה יינתן על קידום של שמות מוצרים, שירותים, מותגים ומידע רלוונטי נוסף. הכול עדיין נתון לניחושים, מכיוון שהנושא הזה עדיין בחיתוליו. השערות מלומדות של מומחים בתחום גורסות שהשינוי ישפיע על 10 עד 20 אחוזים מתוצאות החיפוש.

כפי שציינתי במאמר הקודם, גוגל משלבת את אדוורדס, את גוגל פלוס ואת גוגל מקומות לכדי יחידה אחת שתספק לגולש את כל המידע שהוא צריך (תוך דחיקת התוצאות האורגניות למטה). הצעד הנ"ל – של שדרוג החיפוש הסמנטי – הוא חלק מכל המכלול הזה; מכלול שמיועד להפוך את גוגל ל-One Stop Shop בכל פעם שמישהו יצטרך מידע מדויק ואמין, בלי תלות באתרים אחרים.

אז נכון שהרבה ממה שנאמר כאן כבר מתקיים בצורה כזו או אחרת בגוגל. אבל אחרי שגוגל איחדה את כל מסמכי הפרטיות למסמך אחד, דבר שמתבטא גם באיחוד כל המידע אודות המשתמשים והמפרסמים, אומנם לא נראה פה מהפכה בתוצאות - אבל בהחלט נראה שינויים משמעותיים.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email