מה הופך סרטונים לוויראליים?

מה הופך סרטונים לוויראליים?

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים

zap דפי זהב, 11.6.2012

כולנו (או לפחות חלקנו הגדול) רוצים להיות כוכבים ידועים ומפורסמים, אבל עד לא מזמן זה היה קשה. לא לכל אחד יש 10,000 דולר לדקת-שידור בטלוויזיה.

היום זה שונה. כל אחד יכול לצלם לאינטרנט את מה שהוא או היא עושים, ולהפוך לכוכב תוך כמה ימים. אנשים אוהבים לצפות בתכני-וידיאו, ועל כך יעיד מספר שיא של צפיות בסרטוני פרסומת באפריל 2012.

אז מדוע דווקא סרטונים מסוימים יוצרים באז, והופכים להיות ויראליים? המאמר הבא מבוסס על הרצאת TED של קווין אלוקה (Allocca), מנהל מחלקת טרנדים ביוטיוב.סמי הסרטונים ביוטיוב וליהנות מהגדלת חשיפה ונגיעה בקהלים חדשים.

כל דקה עולות ליוטיוב 48 שעות של סרטוני וידיאו (נכון לסוף 2011); רק לאחוז קטן מאוד מהם, יש מעל מיליון צפיות. איך זה קורה דווקא להם? הודות ל-3 רכיבים:
• יצרני-טרנדים
• קהילות-שיתוף
• אפקט ההפתעה

רכיב 1 - יצרני-טרנדים

בשנת 2010, משתמש יוטיוב העלה סרטון בו הוא מתלהב מ-2 קשתות בענן, בפארק הלאומי יוסמיטי בארה"ב. עוד באותה שנה הסרטון זכה ליותר מ-23 מיליון צפיות. מה שמוזר הוא שאותו אדם לא חשב על לעשות סרטון ויראלי; הוא פשוט רצה לחלוק עם כולם את חווייתו, ועשה זאת באופן מתלהב ביותר.

אומנם הוא העלה סרטונים נוספים, אך רק ב-2010 הוא זכה לבאז הבלתי צפוי הזה. מדוע? מכיוון שמנחה טוק-שואו בשם ג'ימי קימל, צייץ על הסרטון הזה בטוויטר, והוא זכה למיליוני צפיות מאז. יצרני-טרנדים (כגון סלבס ואנשים דומים להם) יכולים להפוך משהו ומישהו אנונימיים לגמרי, למפורסמים ולאטרקטיביים.

רכיב 2 - קהילות-שיתוף

רבים בארה"ב, וגם מחוצה לה, מכירים את הזמרת רבקה בלאק. אחד מהשירים שלה, Friday, זכה ליותר מ-200 מיליון צפיות ביוטיוב. כשבודקים את גרף הצפיות של הסרטון, מגלים שהוא קפץ לשמיים ביום בהיר אחד, כאילו משום מקום.

מה קרה באותו יום שישי, שהקפיץ את הצפיות בשיר? הרבה מפורסמים שיתפו את דעתם (השלילית בדרך כלל) אודות השיר, והבאז החל לצמוח כמו וירוס. כך נוצרה קהילה שיתופית גדולה שעסקה בקליפ של רבקה בלאק. לחיוב או לשלילה, אין זה משנה - התוצאה הייתה שהווידיאו הפך לאחד הנצפים ביותר בתולדות יוטיוב. היום יש כבר 10,000 סרטוני פארודיה ביוטיוב, על הקליפ המקורי.

רכיב 3 - אפקט ההפתעה

זוכרים את המם של החתול שעף בחלל, מפזם לו מנגינה מוזרה ומפזר מאחוריו קשת-בענן? הסרטון הזה נצפה יותר מ-50 מיליון פעם ביוטיוב ב-2011. ואם זה נשמע מוזר, כדאי לדעת ש:

• נעשתה גרסה נוספת, בת 3 שעות, לסרטון הזה, והיא נצפתה מעל 4 מיליון פעמים.
• נעשו עשרות גרסאות רימיקס לגרסה המקורית.
• צולמו חתולים שצופים בסרטון עם החתול.
• צולמו גם חתולים שצופים בחתולים שצופים בסרטון עם החתול...
ו... הבנתם את המסר.

אחרי שנעשתה כל גרסה אפשרית לסרטון המקורי, אנו מתחילים להבין את השפעתו של אפקט ההפתעה. היום אנשים לא רק צופים בסרטונים באופן פסיבי, אלא יוצרים גרסאות משלהם, ובכך יכולים לקחת חלק פעיל בתהליך היצירה.

אף אחד לא חזה מה ייווצר ויתפתח מסרטון אחד, ולכן רק אלו שמפתיעים ביותר יוצרים באז והופכים להיות ויראליים. גורם ההפתעה בשילוב הומור, יוצרים סרטונים שלא ניתן לחזות - ובשל כך גדולה השפעתם.

סרטון אודות רוכב אופניים שמדבר על הסכנות שברכיבה, ובעצמו מתנגש בכל מיני חפצים מסוכנים ברחוב - גרר אחריו יותר מ-5 מיליון צפיות. כל זאת הודות לגורם ההפתעה ולהומור.

לסיכום

המדיה החדשה מאפשרת לכולם לקחת חלק, ליצור קהילות בעלות עניין משותף ולקבוע טרנדים. בשונה מהמדיה הישנה, בה אנו בדרך כלל נשארים פסיביים, כאן מדובר בתחושת שיתוף וכוח הנובעת מהעובדה שכל אחד מאיתנו יכול ליצור, לקחת חלק במתרחש ולקבוע את המשך היצירה.אומנם 3 הרכיבים שלעיל הם אכן הסבר טוב, אלא שלצערנו הם גם חוסמים את האפשרות ליצור סרטון ויראלי מלכתחילה. מכיוון שלא ניתן לחזות מראש ובוודאות איזה תוכן ישפיע על הגולשים, ומה יגרום ליצרני-טרנדים לצייץ אודותם בטוויטר – הרי שזהו מתכון תיאורטי בלבד.אם אפשר לקנח בעצה מעשית אחת מכל הנושא הזה, הרי שהיא תהיה בנושא אפקט ההפתעה. כל עוד נצליח ליצור תכני-וידיאו מפתיעים, יש לנו סיכוי גדול יותר לייצר סביבם באז.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email