מיתוג אישי: איך תגרמו לגוגל לשכוח אתכם

מיתוג אישי: איך תגרמו לגוגל לשכוח אתכם

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים,

זאפ גרופ, 25.12.2011

לא נזהרתם בלשונכם באינטרנט?

אתם עלולים לגלות שדמותכם הווירטואלית יכולה להזיק לקיומכם האמתי.

לא מדובר פה בתביעות משפטיות על הוצאת דיבתם של אחרים רעה; אלא דווקא על הוצאתדיבתכם-שלכם בעייתית. והאמינו לנו – בעידן הנוכחי זה חמור לא פחות. אם פעם האנונימיות הייתה מפלטו של כל אדם, היום זה רחוק שנות-אור מהמציאות.

מנועי החיפוש – ובראשם גוגל – לעולם לא שוכחים לכם. בדיוק כמו הדודה הפולנייה, שזוכרת בדיוק מי הגיע (או לא הגיע) לכל האירועים המשפחתיים, גם האינטרנט הוא מאגר אחד ענק של כל פיסת מידע אפשרית על המשתמשים בו.

הצרה היא שלא צריך להיות מומחה כדי לאתר את המידע הזה. מספיק לחפש שם פרטי של אדם או של עסק, על מנת למצוא מידע רגיש או בעייתי.

גוגל יכול לקרות לכל אחד


כן, גוגל לא שוכח דבר – מההודעה שכתבתם באיזה פורום נידח בשנת 2004, ועד השטויות שפרסמתם בפייסבוק, כשחשבתם שאף אחד לא שם לב. בהחלט לא כיף. הפרסונה הווירטואלית שלנו יכולה להשתולל בלי הכר, ורק אחרי זמן מה אנו מגלים זאת לתדהמתנו, ולפעמים אף לחרדתנו.

פתאום פסק הדין שהייתם מעורבים בו לפני שנים, צץ בתוצאות החיפוש כל אימת שמחפשים את שמכם או את שם העסק. ביקורת שלילית שנכתבה על העסק או עליכם, עלולה להגיע לראש תוצאות החיפוש ולייצר לכם בעיות תדמית קשות.

אל תמהרו לחשוב שאם אתם לא מפורסמים זה לא ישפיע עליכם. מעסיקים רבים מודים שהם מחפשים מועמדים לעבודה באינטרנט, ובעיקר בפייסבוק ובגוגל (מקור: דה-מרקר, 31.3.2010). מי שלא נזהר בהתנהלותו הווירטואלית, עלול לחטוף מכה רצינית, גם אם הוא לא סלב.

ניהול מוניטין באינטרנט


מה שחשוב לזכור הוא שאנו לא לגמרי חסרי אונים מול כוחו של האח הגדול הזה. אומנם נכון שמרבית פיסות המידע נאגרות באינטרנט לבלי שוב, אבל אפשר להשתמש בשתי דרכים עיקריות כדי לנקות את שביל הפירורים שהותרנו אחרינו.

השיטה הראשונה היא להשתמש בשירותיו של איש מקצוע או חברה בתחום המיתוג האישי. כאן מדובר בטיפול מקצועי כאשר תוצאות החיפוש כבר הפכו להיות בעייתיות מבחינתכם. שיטות העבודה כוללות תוכנית מקיפה, בהתאם לחומרת הבעיה בפניה אתם ניצבים.

ניהול מוניטין מקצועי כולל מספר תחומים, כגון קידום אתרים אורגני, יצירה וניהול של אתרי לוויין, כתיבה בבלוגים ובפורומים ועוד. הכול תלוי ב"עקשנותן" של התוצאות הבעייתיות, ובכמה זמן יידרש על מנת לדחוק אותן כמה שיותר אחורה (לדף התוצאות השני, השלישי והלאה).

השיטה השנייה טובה לשימוש כאשר תוצאות החיפוש אינן בעייתיות עבורנו, אך אנו מעוניינים גם להשאיר זאת כך. לפיכך עלינו לשמור על כמה כללים פשוטים, שיאפשרו לנו לצמצם את מידת החשיפה שלנו באינטרנט מעתה והלאה.

ראשית חפשו את שמכם המלא או את שם העסק בגוגל, ובדקו אילו תוצאות עולות בדף הראשון, השני והשלישי. זאת על מנת לוודא שאכן אין תוצאות בעייתיות מבחינתכם. אפשר להרחיק גם מעבר לדף התוצאות השלישי, הכול תלוי בשאלה כמה רגיש המידע שנחשף.

אפשר לפנות לבעל האתר עם המידע הרגיש, ולבקש ממנו בנימוס להסיר את המידע. כמובן שהיום אפשר גם להשתמש בחוק לשון הרע, ולאיים בתביעה משפטית על כל אתר המכיל תכנים שעלולים להוציא את דיבתכם רעה.

כללים לניהול מוניטין אישי


ברוח הפרנויה שלעיל, להלן כמה כללים לשימוש בגוגל ובפייסבוק (מכיוון שהם שני הכלים העיקריים המשמשים גולשים בישראל):

התנהלות זהירה – הימנעו מלציין את שמכם המלא באינטרנט; פשוט מאוד. זה יכול לחסוך כל כך הרבה בעיות בעתיד (גם כאלה שכלל לא העליתם על דעתכם). אם בכל זאת אתם צריכים או רוצים לציין את שמכם המלא, עשו זאת תמיד לצד תכנים שלא יהוו בעיה מבחינתכם (תוכן עסקי, למשל, או בלוג שעוסק בנושאים קורקטיים).

היזהרו שלא לציין כתובת מגורים וטלפונים לצד שמכם (או בכלל), ואפילו לא כתובות דואר אלקטרוני. יש תוכנות שמחפשות אחר כתובות מייל במיוחד כדי להפיץ חומר פרסומי (ספאם). אם אתם צריכים להירשם לכל מיני שירותים אינטרנטיים, וחייבים להשתמש במייל – פתחו תיבת מייל נפרדת. אל תשמשו בזו האישית שלכם.


דפדפן פרטי – במרבית הדפדפנים העיקריים (אקספלורר, כרום, פיירפוקס) יש אפשרות לגלוש במצב "פרטי". מצב הגלישה החסוי הזה מונע איסוף של היסטוריה ומידע בדפדפן עצמו. הצרה היא שבדרך כלל אין אפשרות שהדפדפן הפרטי ייפתח אוטומטית, וצריך לזכור לעשות זאת בכל פעם מחדש.


ביטול היסטוריה – גם אם נגלוש במצב חסוי, גוגל עצמו אוסף מידע בשרתים שלו אודות כתובות IPP, שאילתות שבוצעו ועוד. גוגל עוקב אחרי כל הגולשים והמפרסמים המשתמשים בשירותיו, ויוצר פרופילים מלאים או חלקיים של כל אחד מאיתנו.

על מנת לבטל את האפשרות הזו יש לגשת לסרגל העליון של גוגל, ולהקליק על סימן גלגל השיניים. בחלון הקטן שייפתח יש להקליק "היסטוריית אינטרנט". בשלב הבא יש לוודא שכתוב שם "הפוך התאמות אישיות... לפעילות" (משמע שכרגע הן כבויות – בדיוק המצב שבו הן צריכות להישאר, על מנת לא לאסוף מידע). אם כתוב "השבת התאמות אישיות" – משמע שכרגע הן פועלות, ויש ללחוץ על הקישור כדי להשבית אותן.


ביטול מעקב פרסומי – גוגל מפעילה אפשרות פרסום מתקדמת, העוקבת אחרי הגולשים ומתאימה להם את הפרסומות הרלוונטיות ביותר (מתוך המידע שנצבר עליהם עם הזמן).

אם אינכם מעוניינים שזה יקרה, עליכם להוריד אפליקציה שנקראת Google Advertising Cookie Opt-out Plugin (או לחפש בקיצור – Google Opt Out). התקינו את האפליקציה, וגוגל יפסיק לעקוב אחריכם לצורכי פרסום.


גלישה לא-מחוברת – אל תגלשו באינטרנט כשאתם מחוברים לחשבון הג'ימייל שלכם, או לכל חשבון אחר שיש לכם בגוגל. במצב מחובר שכזה, גוגל אוסף עליכם מידע הרבה יותר מדויק, מכיוון שהוא יודע מי אתם (בהתאם לפרופיל שלכם). הדבר נכון פי כמה וכמה גם כשמדובר בפרופיל גוגל פלוס שלכם. שורה תחתונה - אתם לא רוצים שגוגל יאסוף עליכם מידע? התנתקו מכל החשבונות שלכם בגמר השימוש.


פרטיות בפייסבוק – פייסבוק הוא מקרה מיוחד, מכיוון שאנשים נמצאים בו שעות רבות, והרבה מהם חושבים שכל מה שנעשה שם הוא פרטי. אלא שזה לא תמיד המצב. מכיוון שפייסבוק משנה את הגדרות הפרטיות שלה כמעט כל שני וחמישי, קשה מאוד לתת סדרת הנחיות שתישאר רלוונטית לאורך זמן.

היכנסו להגדרות הפרטיות (Privacy Settings) ובחרו את האפשרויות המועדפות עליכם. אם אתם מעוניינים שהפרופיל שלכם יישאר חסוי לגמרי, ולא פתוח לסריקה לאינטרנט החיצוני, בחרו באפשרות שרק חבריכם יוכלו לראות אתכם (Control Your Default Privacy).

מעבר לכך אפשר להגביל כל דבר שאתם מפרסמים עבור אנשים מסוימים (יחידים או קבוצות שלמות. כדאי ליצור קבוצות בתוך רשימת החברים, כך שתוכלו להגדיר מי יראה מה בכל זמן נתון). בהמשך הגדרות הפרטיות אתם יכולים לבחור איך אנשים יכולים ליצור אתכם קשר (אם בכלל) או לתייג אתכם (אם בכלל), איזה מידע אפליקציות של פייסבוק יכולות לחשוף עליכם, אילו אנשים אתם רוצים לחסום לגמרי ועוד.

בכל הנוגע לפייסבוק הכי טוב הוא להישאר עם יד על הדופק. חפשו מדריכים באינטרנט המסבירים כיצד להשתמש בהגדרות הפרטיות, ותוכלו לשלוט ביד רמה בכל דבר שאתם מפרסמים.


לא להשתמש בכלי-גוגל – אומנם זו כבר גישה יותר קיצונית, אבל בהחלט סבירה. ממש לא חייבים להשתמש בדפדפן כרום, בשירותי ג'ימייל, בסרגל הכלים של גוגל או בכל כלי אחר של גוגל. יש דפדפנים חלופיים, כגון פיירפוקס ואפילו אקספלורר (שבגרסתו האחרונה השתדרג לא מעט).

לסיום


הכללים והכלים המוצעים פה – בין אם שימוש בחברה לניהול מוניטין ובין אם התנהלות חכמה ברשת – אינם מבטיחים דבר. הם בסך הכול מעלים את הסיכויים לשמירה על פרטיותכם באינטרנט. לכן הכלל החשוב ביותר הוא פשוט לשמור על הפה; גם בחיים האמתיים וגם באלו הווירטואליים.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email