מערכות תוכן לניהול אתר

מערכות תוכן לניהול אתר

מערכת ניהול תוכן - או CMS בלועזית (Content Management System) - היא הממשק המאפשר לנהל את האתר ולעדכן אותו. ממשק הניהול מאפשר לבצע את הפעולות הדרושות באתר - משינויי עיצוב וטקסט, ועד שינויים בקוד ובאלמנטים אחרים.


בניית אתרי אינטרנט משלבת גם מערכת ניהול תוכן מורכבת בהתאם. אם מדובר באתר מסחר, מערכת התוכן צריכה לכלול גם סליקת אשראי, ניהול קטלוג מוצרים ומועדון לקוחות (אם יש) ועוד שפע אפשרויות. יצרני מערכות ניהול תוכן חייבים להתחשב בכל האלמנטים הללו, על מנת לתת מענה מקצועי ומדויק לצרכים משתנים.

מאפיינים בסיסיים

כל מערכת CMS צריכה לאפשר ביצוע של מספר פעולות בסיסיות, שאם לא כן - לא ניתן יהיה לנהל את האתר. את המאפיינים ניתן לחלק, בגסות, לשני סוגים: מאפיינים מוכנים מראש ומאפיינים חופשיים, מבוססי-קוד. מערכות ניהול תוכן רבות משלבות בין שני הסוגים, על מנת לספק למשתמש את מרב האפשרויות במקום אחד.


הקבוצה הראשונה היא המוכרת והקלה ביותר לשימוש, כיוון שהיא מבוססת על תבניות מוכנות - עורך-טקסט דמוי MS Word, המאפשר לשלב תמונות ומלל בקונפיגורציות משתנות, לצד אלמנטים נוספים כמו העלאת קבצים מסוגים שונים, שילוב פלאש ועוד. הקבוצה השנייה של המאפיינים מבוססת על כתיבת קוד באופן חופשי. הקוד מכתיב את מבנה האתר ואת עיצובו באמצעות HTML, CSS ושאר שפות-תכנות.

מערכות CMS ידידותיות ל-SEO

מרבית מערכות הניהול של ימינו כוללות גם רכיב המאפשר לקדם את האתר בקלות. הדבר חשוב ביותר, מכיוון שבעלי אתרים רבים משלמים לאנשי מקצוע לקבלת שירותי SEO, רק כדי לגלות שהאתר שלהם לא מאפשר לבצע אפילו את השינויים המינוריים ביותר, הדרושים לקידום האתר. כאשר אתם מקימים אתר או משדרגים אתר קיים, ודאו שמערכת ה-CMS שלכם תאפשר גם שליטה בתגיות מטא, בקובץ Robots ובשאר הרכיבים החיוניים הללו לצורכי קידום.


אם מדובר באתר ללא מערכת ניהול תוכן, ודאו שניתן לשלוט ברכיבי ה-SEO מתוך הקבצים הקיימים באחסון האתר. אומנם זו אפשרות פחות נוחה (אלא אם כן אתם תכנתים בדם), אבל אפשר בהחלט לקדם גם אתרים בצורה כזו.

סוגים של ממשקי ניהול תוכן

בעקרון יכולים להיות עשרות ומאות של מערכות ניהול תוכן, ממגוון סוגים. כל חברה העוסקת בבנייה ובעיצוב של אתרים, יכולה להקים מערכת ניהול תוכן משלה. כאן נציג כמה ממערכות ניהול התוכן המפורסמות והידועות בלבד, שכן היריעה קצרה מלדבר על כולם.

באופן כללי ניתן לבצע חלוקה גסה ביותר של מערכות ניהול תוכן: מערכות CMS חינמיות ומערכות CMS בתשלום. האחרונות הן אלו המיוצרות, בדרך-כלל, על-ידי חברות לבניית אתרים, וכאמור - הן יכולות להגיע במאות סוגים שונים.

כמה מערכות ניהול תוכן לדוגמה:
דרופל (Drupal) - מערכת CMS חינמית, המבוססת בעיקרה על שימוש בקוד PHP.
וורדפרס (WordPress) - מערכת ניהול תוכן חינמית המבוססת על אלמנטים מוכנים מראש. ניתן להוסיף אלמנטים אחרים בתשלום, המאפשרים לשדרג את הקיים.
ג'ומלה (Joomla) - מחולל אתרים חינמי עם מערכת ניהול תוכן מתקדמת. ממשק הניהול כולל קטגוריות נפרדות, המאפשרות ליצור ולנהל מקטעים שלמים באתר (תפריטים, מאמרים, מודולים, משתמשים ועוד).
ויקי (Wiki) - שיטה חדשה, יחסית, לניהול תוכן, שהחלה בשנות התשעים של המאה ה-200. מערכות Wiki מאפשרות ניהול מרובה-משתמשים, ומהוות פלטפורמה חופשית יותר לעומת מערכות ניהול תוכן אחרות (הנחשבות "סגורות").

מערכות CMS בתשלום - כל אחד יכול, למעשה, ליצור מערכת ניהול תוכן ולגבות עליה כסף. רצוי שהיא תהיה ידידותית למשתמש, קלה להתקנה ועוד.

Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email