השפעות עדכון ''יונה'' על אתרי אינדקס ועל מדריכים בארה''ב

השפעות עדכון "יונה" על אתרי אינדקס ועל מדריכים בארה"ב

אחרי הפינגווין והפנדה שחוללו מהפכות בתוצאות החיפוש בגוגל, והציבו רף חדש של דרישות תוכן לאתרי האינטרנט שביקשו להיתפס כאתרים איכותיים וסמכותיים בתחומם, הגיע תורה של היונה להצטרף ללהקה. עדכון היונה, שהחל לאחרונה "לפרוש כנפיים" גם למדינות מחוץ לתחומי ארה"ב, מתמקד אמנם בחיפושים מקומיים, אך השפעותיו מרחיקות לכת הרבה מעבר לכך

מאת: שירי חן


עדכון ה"יונה", האחרון ברשימת העדכונים של גוגל המשפיעים על תוצאות החיפוש, קיבל את שמו על ידי אנשי אתר "Search Engine Land" משום שגוגל לא קבע לו שם. היות והעדכון עוסק בחיפושים מקומיים, החליטו לקרוא לו "יונה", כפי שהיונים נוהגות לעוף למחוז חפצן, אך לשוב בחזרה הביתה. עדכון היונה הושק ב- 24/7/2014 בארה"ב בלבד, בשפה האנגלית, ולאחרונה התרחב גם לקנדה, בריטניה ואוסטרליה ולמדינות נוספות, גם בהן בינתיים בשפה האנגלית בלבד.

שיפור תוצאות לחיפושים מבוססי מיקום

פניו של עדכון היונה לשלום. בשונה מעדכוני הפינגווין והפנדה, עדכון היונה מתמקד בחיפושים מקומיים, ומטרתו אינה להעניש או להרחיק אתרים שאינם איכותיים מדפי תוצאות החיפוש, אלא לספק תוצאות טובות ומדויקות יותר לחיפושים המבוססים על מיקום, כדי לתת מענה משופר לצורכי הגולשים ולהעדפותיהם.
העדכון למעשה יוצר מצב שבו מוטמעים הסיגנלים מהחיפוש הרגיל בגוגל על החיפוש המקומי, ועובדה זו באה לידי ביטוי גם במילים נרדפות ובתיקון השגיאות האוטומטי.
במסגרת העדכון, בעת דירוג האתרים המקומיים, מייחס גוגל חשיבות לפרמטרים ותיקים כגון קישורים נכנסים וותק הדומיין, והתהדק הקשר בין תוצאות חיפוש מקומי ובין סימנים סטנדרטיים של דירוג דף, כגון רלוונטיות וסמכותיות.
כמו-כן, הניסיון של גוגל להתאים, ככל האפשר, את התוצאות לצורכי הגולש, הביאה לידי מקסום האפשרויות של חיפוש מקומי וחיפוש במובייל, באופן כזה שבגין אותו ביטוי, עשויות להתקבל תוצאות שונות - אם הוקלדו למשל משני קצוות של אותה העיר.
כלומר, התוצאות תהיינה אמנם תוצאות מקומיות, אך סדר התוצאות יתבסס על קרבה גיאוגרפית למיקומו של הגולש באותו זמן נתון, עד כמה שאפשר. הווה אומר, שגולש שנמצא בצד אחד של העיר ומחפש "פיצה בדאלאס", יקבל תוצאות שונות מאלו שיקבל גולש אחר שגר בצד השני של העיר, ושיקליד את אותו הביטוי.

תוצאות עדכון היונה, והשלכותיו בארה"ב

התוצאה הישירה והמתבקשת מהאמור לעיל, היא כי מדריכים מקומיים, ותיקים וגדולים יתחזקו, לעומת אתרים "פרטיים" קטנים, וכיSEO מקומי "מסורתי" איבד מעט מכוחו. העדכון משפיע הן על התוצאות האורגניות המקומיות הן על תוצאות חיפוש המפות.

ואכן, באופן מובהק, אתרי אינדקס, מדריכים ו-yellowpages בארה"ב (למשל : OpenTable, Urbanspoon, TripAdviser, Superpages.com, Insiderpages.com, Smartpages.com ) התחזקו מאוד בעקבות עדכון היונה. התוצאות של אתרים אלו מופיעים בעמוד ראשון, במרבית הביטויים, לפני תוצאות של עסקים פרטיים מקומיים.
Search Engine Watch עשה מחקר, ומצא כי עדכון היונה יצר עליונות בתוצאות לאתרים דוגמת yelp על פני אתרים של עסקים מקומיים, וכן נרשמה עלייה בתוצאות של ביטויים מתחום האירוח (28%), המזון (19%) והחינוך (11%).
לעומת זאת, נמצא במחקר כי בתחומים מסוימים נצפתה ירידה בתוצאות: ביטויים בתחום משרות (ירידה של 68%), נדל"ן (ירידה של 63%), סרטים (ירידה של 36%) וביטוח (ירידה של 11%).
על אף האמור לעיל, נראה כי יש בכל זאת מי שיכול להקדים בתוצאות את אתרי האינדקסים הגדולים: אתרים גדולים אחרים אך מקומיים, כמו, למשל, אתרי אינדקס מקומיים או אתרי חדשות מקומיות.

בחיפוש הביטוי "פיצה בדטרויט", לדוגמה, הופיעו התוצאות הבאות (מתוך Seoblog.com):

יחד עם זאת, אפשר לראות בדוגמה הנ"ל כי מתוך 10 תוצאות ראשונות, רק 2 תוצאות הן אתרי עסקים של פיצריות.

סדר התוצאות של גוגל לאחר עדכון היונה

  • מיקומים ראשונים לאתרים גדולים מקומיים (אתרי חדשות, אתרי ביקורות על עסקים מקומיים וכו')
  • אתרי אינדקס כלליים (המספקים מידע כלל ארצי)
  • עסקים מקומיים, אפילו אם דירוג הדפים שלהם גדול מזה של האינדקסים הכלליים, ואפילו אם הם נותנים את אותו השירות/המידע
  • השפעה נוספת של עדכון יונה

    בעבר, הציג גוגל 7 תוצאות מקומיות (7 pack) או 3 תוצאות (3 pack) מתוך (localvox.com):

    לאחר עדכון יונה, ירד מספר ה- 7 pack, שהראה תוצאות מקומיות, ב 23.4%, ולעומת זאת גדל מספר ה-3 pack.


    הביקורת על העדכון

    1. יש שטוענים כי העדכון יוצר מצב בלתי הוגן המקשה עוד יותר על עסקים מקומיים להתמקם בדירוג גבוה, שכן העדכון יוצר עליונות חד משמעית לאתרים גדולים, ותיקים עם פרופיל קישורים גדול ועם מספר רב של דפים בעלי דירוג. לפיכך, אפילו אתרים קטנים אשר מתמקדים במילות מפתח מקומיות, לא יצליחו להקדים בדירוג את האתרים הגדולים.
    2. אחרים טוענים, כי גוגל עשתה מהלך נבון עבור הגולש: במקום שגוגל יחליט איזה מהאתרים טוב יותר ו"זכאי" להגיע למקום הראשון על פני אתרים אחרים, הוא נתן את הבכורה לאתרי אינדקס ולספריות הנחשבים לאתרים סמכותיים ולמומחים בסינון תוצאות רלוונטיות לגולש. כך, הגולש מקבל תוצאה רלוונטית יותר עבורו, ולא תוצאה שעשו עליה עבודתSEO מוצלחת.
    3. בסופו של דבר, כולם מסכימים שיש להמתין ולראות איך העדכון ימשיך וישפיע ככל שיחלוף זמן, וכן כיצד יתייחס גוגל לטענות השונות בעד ונגד העדכון.
    אמנם העדכון מביא להתחזקות של האינדקסים, וניכר כי כמעט בכל חיפוש יש נוכחות מכובדת לאינדקסים בעמוד הראשון, אבל בסופו של דבר צריך לזכור שעדכון היונה מתווסף לסיגנלים של גוגל. ובסופו של דבר הגולשים יכריעו - כלומר, אתר שיזכה ל-CTR (יחס הקלקה) נמוך, ייפגע.
    גוגל אמנם הדליקה זרקורים על האינדקסים, אבל חובת ההוכחה היא על האתרים.
    בסקר שנערך בקרב אנשיSEO ועסקים קטנים ע"י אתר searchengineland.com, ואשר התפרסם ב17/11/2014 באתר (http://searchengineland.com/58-local-marketeers-will-change-tactics-pigeon-update-208812), נשאלו 4 שאלות:
    1. האם עדכון היונה הביא לשינוי חיובי עבור עסקים ועבור גולשים? (הרוב - 41% ענו שהעדכון הביא שינוי חיובי לעסקים ולגולשים).

    2. האם שינית את האסטרטגיה של חיפוש מקומי מאז עדכון היונה? (33% ענו "לא", 32% ענו "עדיין לא, אך מתכננים לעשות זאת", 26% ענו "כן").

    3. האם הרווחת או הפסדת תנועה לאתר מאז העדכון? (הרוב - 35% - ענו כי נשארו בערך אותו הדבר כמו לפני העדכון).

    4. האם קיבלת יחס המרה טוב יותר מאז עדכון היונה? (הרוב - 58% - ענו כי יחס ההמרה נותר ללא שינוי).

    המסקנות מהסקר:

    עדכון היונה לא יצר זעזוע רציני בקרב מקדמי אתרים.

    יותר מ-50% מהעסקים עדכנו או מתכננים לעדכן את אסטרטגיית החיפוש המקומי באתר, כדי להתאים יותר לעדכון, להפחית את ה"מרדף" אחרי גוגל ורצונותיו ולהתמקד בבניית מוניטין וסמכותיות לעסק.

    69% מהמשתתפים בסקר מאמינים כי עדכון היונה הביא לשינוי חיובי עבור הגולשים.

    53% מהמשתתפים בסקר מאמינים כי עדכון היונה הוא רע לעסקים.

    Share on Facebook
    Share On LinkedIn
    Share by Email