קידום ללא קידום בשלושה צעדים

קידום ללא קידום בשלושה צעדים

מאת: עמית אדלר, אחראי מקצועי

מחלקת שיווק דיגיטלי ללקוחות, זאפ גרופ
השיטה שתתואר להלן לא ממציאה את הגלגל מחדש וידועה לא מהיום, אבל אנו מניחים שרוב מקדמי האתרים לא משתמשים בה. היא דורשת זמן, מחשבה ותכנון, אבל מרגע שמיישמים אותה היא חוסכת מאמצים מיותרים, וכמעט מבצעת את הקידום באופן אוטומטי. כמו תמיד בתעשיית ה-SEO, יש לציין שהשיטה פועלת נכון לעכשיו ולא בהכרח בכל המקרים. במצבים בהם היא פועלת, לא תצטרכו לנקוף אצבע מעבר לעבודה מינימלית ובסיסית ביותר.

יהיו אנשי SEO שיראו בשיטה הזו קידום שחור, אבל אנו רואים אותה בגוני האפור. מניסיוננו המקצועי אנו יכולים להרשות לעצמנו להגיד, שההבדל בין קידום שחור ללבן הוא עניין סמנטי של מכבסת-מילים.

בסופו של יום כולנו מנסים לקבל דירוגים בגוגל, בין אם זה בצורה אנושית-ידנית, ובין אם זה בצורות אוטומטיות ואחרות. כולנו מנסים לגרום לגוגל לחשוב, שהאתר שלנו הכי טוב.

לפני שמתחילים, הצהרה חשובה נוספת: המאמר מביע את דעת הכותבים בלבד.

המצרכים הדרושים:
  • כלים לבדיקת קישורים (Xenu, מג'סטיק, OSE, AHREFs)
  • כלים לבדיקת whois
  • אקסל / וורד
  • סבלנות
המטרה היא למצוא דומיין חזק שקיים באינטרנט כמה שיותר זמן, החליף כמה שפחות ידיים וצבר רקורד עשיר של קישורים טובים באופן טבעי; קישורים שיהיה קשה מאוד להשיג אם נקים אתר חדש. זה יכול להיות דומיין של ארגון מוכר שכבר אינו קיים; דומיין-חברה שנפל בין הכיסאות וכו'. באופן כללי מומלץ לוודא שכמות קישורי הרוחב (site-wide) המפנים לדומיין, לא תהיה גדולה מדי. זה מעיד על שימוש מוגזם בסרגלי-צד או ב-Footer, מה שכנראה ממילא מסונן באלגוריתם Hilltop עוד משנת 2003/4.

איך מבצעים את הבדיקה?
בוחרים אתר חזק, ידוע ומוכר, ובודקים את הקישורים היוצאים ממנו באמצעות Xenu. לאחר שהתוכנה סיימה לסרוק את האתר (רק קישורים יוצאים, לא נכנסים) – מסמנים בטאב View את האפשרות Show Broken Links Only. בצורה כזו יוצגו קישורים שבורים שאליהם האתר החזק שלנו מקשר, והם יסומנו באדום.

ברשימת הקישורים השבורים, נחפש אחר דומיינים נטולי-אחסון (No Such Host). הדומיינים הללו אינם באוויר ואין עליהם אתר. כעת נבדוק אותם בכלי קישורים נכנסים, כגון מג'סטיק או OSE, כדי לוודא שה-Trust וה-Authority שלהם גבוהים עד כמה שניתן. במידת האפשר, בדקו גם PR (חומר למחשבה: אם PR לא היה חשוב, בגוגל לא היו דורשים במפורש לחסום קישורים עם NoFollow).

ניתן לבדוק "מה שלום הדומיין" גם בכלי Whois. מתי נגמר תוקף הדומיין? האם האתר בכלל באוויר? כמו כן יש כלים ששולחים התראות בכל פעם שדומיין שבחרנו נופל מהאוויר, או שתוקפו עומד להסתיים.בדיקה נוספת מומלץ לבצע באתר archive.org, כדי לראות האם הדומיין החליף ידיים יותר מפעם או פעמיים. במידה שכן מומלץ לא להשתמש בו, מכיוון שהחלפה תכופה של בעלים היא סימן לא טוב.

לא מומלץ "לגנוב" דומיין רגע לפני שהוא נופל, בייחוד אם מדובר במותג מוכר או בסימן מסחרי רשום. יש להקפיד שהדומיינים שאנו בוחרים, אינם פעילים ובעליהם לא חידשו אותם משך זמן-מה (כלומר – אין עליהם אתר).

שלב 2 – רכישת הדומיין והקמת אתר

ברגע שהבנו שהדומיין לא באוויר מזה זמן-מה, נרכוש אותו, נעלה אותו על חבילת אחסון ונתקין מערכת ניהול (קוד פתוח, הכי פשוט ומהיר). רצוי שכל דומיין שנרכש בצורה הזו יעלה על אחסון שונה, עד כמה שהדבר אפשרי. אם כל הדומיינים שמצאנו יישבו באותו אחסון, זה עלול להיות בעייתי (אם כי לא בהכרח). נגמרו הימים בהם גוגל מסתכל רק על C-Class, וכיום הוא מבצע הצלבות-מידע בין טווחים שלמים של כתובות IP.

שלב 3 – עבודה שוטפת

כמו תמיד, חובה לזכור שהשיטה לא חסינה לחלוטין. קישורים-נכנסים נעלמים עם הזמן מסיבות כאלו ואחרות, ותמיד צריך לפקוח עין. כמו כן, כמו בכל רשת אתרים, טעות אחת עלולה לחשוף הכול בפני האח הגדול; לכן צריך להקפיד על כמה כללים:

  • כל דומיין שנרכוש יקבל אחסון במקום אחר, כפי שכבר צוין למעלה. בצורה כזו נימנע (עד כמה שאפשר) מכל מיני הצלבות-מידע, שיקלו על איתור הרשת.
  • לא נקשר בין האתרים שהקמנו, מאותה סיבה בסעיף הקודם. כמו כן אין צורך לבצע עבודת קישורים נכנסים לאתרים הללו; הם צברו כבר מספיק כאלה.
  • נתכנן היררכיית-עמודים נכונה באתר, כדי שיוכל להתברג בתוצאות החיפוש. חשוב מאוד לתכנן את העמודים הפנימיים ומי מהם מקשר למי. בדומיינים כאלה, בהם הטראפיק שולט ביד רמה, מספיק לבצע אופטימיזציה בסיסית בכל עמוד, כדי לתפוס מיקומים במהירות.
  • ניצור תוכן טוב בנושאים רלוונטיים, בלי לשבור את הראש בנושא הטחון והנדוש של צפיפות מילים. פעם ייצא לנו עמוד עם צפיפות גבוהה מדי, ופעם עם צפיפות בינונית או קטנה מדי; פעם ייצא לנו עמוד של 700 מילים, ופעם אחרת – 250 מילים.

    חשוב: כדאי מאוד לתת שם חדש לגמרי לכל אתר שהקמנו, כדי שלא יהיה קשר בינו ובין שם הדומיין שרכשנו. למרות זאת, נושא האתר צריך להיות קרוב כמה שאפשר לנושא האתר המקורי (בלי העתקות ושכפולים, כמובן).
  • קישורים-יוצאים מאתרי הרשת ימוקמו בעיקר בתוכן הפנימי ופחות ברכיבי site-wide באתר, כגון סרגלי-צד או Footer. כמה קישורים להוציא? אין חוקים ברורים בנושא הזה. בוא נגיד שלא כל עמוד צריך להוציא קישורים; זה מספיק כדי להוות כלל-אצבע לעבודה.

    לא לשכוח שרשת האתרים הזו היא סוג מסוים של מקור לקישורים, ולא מומלץ לסמוך רק עליה לקידום של אתרים נוספים. אם רוצים להשתמש בה כדי לקדם אתרים אחרים, רצוי להוציא קישורים גם ממקורות נוספים, כדי לשמור על רמה סבירה של גיוון וטבעיות.אופציה קלה ומהירה אף יותר: הפניית הדומיין שקניתם
    לא בא לכם לבנות ולתחזק עוד אתרים, אחרי רכישת הדומיינים?

    ניתן להפנות כל דומיין שזה עתה רכשתם, לאתר שברצונכם לקדם. צורת העבודה הזו מתאימה למי שמעוניין בתוצאות מהירות עבור אתר מסוים, בלי כל הטרחה של ניהול אתר נוסף או רשת אתרים. פשוט קונים את הדומיין לאחר מסכת הבדיקות (שלבים 1 ו-2), ומפנים אותו לאתר הדרוש עם קוד 301, בלי להשתמש בשלבים 3 ו-4.

    החיסרון הוא שכל דומיין שרכשתם, ניתן להפניה רק לאתר אחד בכל פעם, מה שמבטל את האפשרות להשתמש בדומיין זה לקידום של כמה אתרים. בנוסף – תמיד קיימת ועומדת הסוגייה המוסרית-משפטית כאשר הפסקנו לקדם את האתר השני, וכעת צריך לבטל את ההפניה מהדומיין החזק. עדיף להשתמש בדומיינים שקניתם להקמת רשת-אתרים בבעלותכם; אומנם זה דורש יותר עבודה, אבל היא משתלמת גם לטווח הארוך. כמובן שאופציית ההפניה יכולה לעזור גם במקרי חירום.

    ועוד לא דיברנו על אפשרויות הפרסום והאפיליאציה, שניתן לשלב ברשת אתרים שכזו (או באתרים שמקודמים באמצעות הרשת שהקמנו)... אבל נראה לנו שמספיק להזכיר בשתי שורות גם האופציה הזו, כדי להבהיר במה מדובר.

רגע לפני סיום: קצת על קידום מבוסס-טראפיק

זוכרים את ההרצאה של יגאל פינס ("המיליונר בפיג'מה"), שדיבר ב-2011 על בית חרושת ל-SEO? אפשר לומר שהשיטה שלעיל, היא כמעט המשך ישיר של אותה הרצאה. אלא שכאן אנו כמעט לא צריכים לקדם את האתרים שהקמנו. בחירת הדומיינים הנכונים עושה את העבודה בשבילנו, על סף האוטומציה.

ברגע שיש לנו דומיין חזק, שמקבל גלי-טראפים גבוהים ממקורותיו הקודמים – הדבר מייתר הרבה מפעולות ה-SEO. לא משנה אם נבחר להקים אתר על כל דומיין שכזה, או נפנה אותו לאתר המטרה שאותו אנו מקדמים – התוצאות יגיעו במהרה. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שיותר קל לקדם אתרים חזקים ושטופי-טראפיק (ולא משנה מהיכן הוא מגיע). לכן ה-SEO של ימינו צריך להיות מבוסס-טראפיק.

בצורה כזו ניתן להקים רשת אתרים לבנה (White Net) באחסונים שונים, עם התוכן הנכון ובלי יותר מדי קישורים. אנחנו לא נוקטים כאן בשום פעולות SEO מוגזמות, למעט הוספת עמודים פה ושם בהתאם למחקר מילים. גם קישורים-נכנסים אנחנו כמעט לא צריכים להוסיף; לדומיין יש מספיק כאלה. אם זה נעשה בצורה הנכונה, האתרים שלנו יקדמו ויתחזקו את עצמם, בעיקר על בסיס הטראפיק שהדומיינים ממשיכים לקבל.

פעולות איתור הדומיין יכולות להימשך שבועות רבים. הקמת האתר נטו היא עניין של שעות בודדות, אבל מילויו בתוכן והפיכתו לאתר "מן המניין", הם עבודה שוטפת שלא ניתן להגדיר בזמן. לעתים תגיעו למצב בו האתר מוכן תוך זמן קצר, ולעתים זה יימשך זמן רב. לכן תמיד כדאי להגדיר מראש מה עדיף מבחינתכם - לקנות דומיין חדש, ולהקים עליו אתר שייקח הרבה זמן לקדם ולצבור בו טראפיק; או פשוט להשקיע את הזמן ברכישת הדומיין הנכון, שצבר ותק, קישורים וכמויות טראפיק גדולות. בפרפראזה על המֵם של מאט קאטס למעלה, אפשר להגיד שבאמת לא צריך קישורים. מספיק לקנות את הדומיין הנכון (מאט בוודאי "ימליץ" אחרת). זו נקודת מבט פחות מקובלת ושימושית בעולם הקידום הלבן, אבל ככל הנראה היא עובדת נכון לעכשיו.

השיטה דורשת סבלנות רבה ומעקב אחרי הדומיינים הדרושים. אם תקדישו לזה כמה שבועות או חודשים טובים, תוכלו לאתר את הדומיינים הרצויים, ולבדוק האם ניתן להשתמש בהם. ברגע שתהיו בעליה של רשת אתרים לבנה שכזו, כנראה שתוכלו להרים כמעט כל אתר / נישה בתוצאות החיפוש. ברור שגם להצהרה הזו יש סייגים, כי בשיווק באינטרנט אין הבטחות. עד הפעם הבאה, בה נצטרך למצוא שיטה אחרת.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email