רוצים טראפיק? תנו טראפיק

רוצים טראפיק? תנו טראפיק

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים

זאפ גרופ, 12.11.2012

שמתם לב איך עובדים השפים שכולנו מכירים מהטלוויזיה? הם כותבים ספרים על אוכל, עושים תוכניות אוכל ומשתפים אחרים בידע המקצועי שלהם.

הם לא מפחדים שמישהו יאפיל עליהם מבחינה מקצועית, רק בגלל ששיתפו אותו חינם בידע שלהם; הם לא עוצרים בגלל שאותו מישהו יפתח לידם מסעדה מתחרה, וממשיכים לשתף את כולם.

מדוע הם עושים זאת?


כי בסופו של דבר השיתוף בידע יכול להפוך לשיטת השיווק היעילה ביותר. אתם לא דוחפים בכוח מכירה של מוצרים או שירותים; אתם פשוט מלמדים אנשים אודות התחום שלכם, ומה שקורה באופן טבעי הוא שאנשים ירצו להיות בסביבתכם. הדרך הכי טובה לקבל טראפיק, היא לתת טראפיק. הפיצו מידע בחינם, והמוצרים / שירותים יפיצו את עצמם.

חברת 37Signals בארה"ב, המייצרת ומפתחת כלים מבוססי-אינטרנט, לא עובדת עם משרדי פרסום או יחסי-ציבור, לא מפרסמת את מוצריה ולא עוסקת בשום צורה של שיווק. ובכל זאת, במהלך 5 שנים, יותר מ-2.5 מיליון בני אדם השתמשו במוצרי החברה. איך הם הצליחו לעשות את זה?

כל מה שהם עושים, לטענת ג'ייסון פריד, מנכ"ל החברה, הוא שיתוף ולימוד. לדוגמה: הם כתבו פוסט אודות פיצ'ר קטן ונחמד באחד המוצרים שלהם, ותיארו את תהליך העבודה עד יציאתו לאוויר. במקום לשמור את המידע לעצמם, וכביכול להרוויח מאפקט הסודיות והתחרותיות, הם שיתפו את המידע. מה זה נתן להם? יותר מ-800,000 ביקורים באותו פוסט במהלך אותן 5 שנים. כעת יש מעל 7,000 בלוגים אחרים באינטרנט, שמצטטים את אותו פוסט ומפנים אליו.

פוסט שנכתב ב-15 דקות הביא לחברה פרסום חינמי רחב-היקף במשך 5 שנים, שרוב הסיכויים שפרסום בכסף לא היה מצליח לייצר (אלא אם כן מדובר בפרסום יקר מאוד, שעסקים קטנים ובינוניים בדרך כלל לא יכולים להרשות לעצמם).

פוסט נוסף שלהם זכה ל-4,000 ביקורים במשך שנה, רק מכיוון שהמנכ"ל נכנס לפרטים מעניינים, כמו ההעדפה שלו לטושים עבים במקום עטים דקים בתכנון סקיצה (טושים טובים לשלב היצירתי המבולגן יותר, ועטים טובים כאשר רוצים להיכנס לפרטים דקים).

אם הפוסט היה מנסה לדחוף מכירה, לא בטוח שזה היה מצליח באותה מידה. אבל ברגע שמתארים את תהליך העבודה ואת שיטותיה, יוצרים עניין ממשהו שאמור להיות תהליך משעמם. אם משתפים ומלמדים אנשים, הם מבינים שמישהו אמיתי ומקצועי עומד מאחורי הדברים;מצוין ליצירת יחסים מעולים עם לקוחות עתידיים וקיימים.

דוגמה נוספת ניתן לראות באתרי לימודים מקוונים, כגון Lynda.com. האתר עמוס בשיעורי וידיאו המלמדים כישורי תוכנה, יצירתיות וניהול, וזוכה למאות אלפי אנשים המבקרים בדפיו (בדף הפייסבוק שלו יש רבע מיליון איש). אומנם השירות המלא מוגבל לתשלום מינימלי כלשהו, אבל שיעורי החינם מקבלים חשיפה אדירה.

מדוע רוב העסקים אינם עושים זאת?


כנראה שבדיוק מהסיבות המצוינות בתחילת המאמר: הם מפחדים שהמתחרים יבינו מה הם עושים, ובסופו של דבר יתפסו את נישת השוק הייחודית להם. אומנם זהו חשש מוצדק, כי אף אחד לא רוצה שהמתחרים יגנבו לו לקוחות; אבל מכיוון שממילא יש לכם מתחרים, הבידול שלכם יכול להיות דווקא השיתוף עם הגולשים וקהלי היעד.

אז איך חולקים בידע כדי שכולם יכירו אתכם, וירצו את המוצרים והשירותים שלכם?במקום לרכוש פרסום בכסף, שינסה לדחוף Hard Selll לקהל היעד, למדו אנשים בחינם אודות התחום המקצועי שלכם:

  • אל תמכרו להם, למדו אותם. בצורה כזו קהל היעד שלכם יוכל לקבל בעצמו את ההחלטה האם ומתי לפנות אליכם, ולא בגלל שדחפתם להם פרסומת פופ-אפ מול העיניים (שברוב המקרים לא תהיה יעילה ממילא).
  • ספרו אודות המקצוע מנקודת מבטכם, ואיך זה להיות בעל מקצוע כזה או אחר. שתפו את קהל היעד בתהליך קבלת ההחלטות שלכם, בסקיצות של מוצרים ושירותים ועוד.
  • שתפו תובנות מקצועיות אליהן הגעתם, ובסופו של דבר תמיד יהיו כמה אנשים שיפנו אליכם לקבלת מידע נוסף.
  • צרו תוכן ייחודי לכם ולעסק, ואנשים ימשיכו להגיע אליכם (לאתר, לבלוג, לעסק), מה שיכול גם להסתיים במכירה.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email