שיטה חדשה לאומדן קישורים

שיטה חדשה לאומדן קישורים

מאת: עמית אדלר, מנהל פרויקטים

zap דפי זהב, 15.05.2012


דמיינו לעצמכם גל גדול, המגיע מהים אל חוף מלא בבריכות מים קטנות. הגל מתנפץ אל החוף, ומתחיל למלא את הבריכות הקטנות בדרכו פנימה. חלק מהבריכות מתמלאות מיידית, ועודף המים מתנהג גם הוא כמו גל (קטן יותר): המים משפריצים החוצה, ממלאים את הבריכות סביב הבריכה הראשונה וחוזר חלילה.

בסופו של דבר הגל הראשוני נעלם, המים יבשו וחלק מהבריכות התמלא עד לגובה כזה או אחר. בריכות שנשארו יבשות לגמרי, פשוט נמצאות במיקום הלא נכון. הדימוי הזה מתאר את השיטה החדשה של Majestic SEO לקבלת אומדן מדויק יותר של קישורים באינטרנט.

האומדן החדש אמור להתחרות במדד PR של גוגל, ובמדדים נוספים כגון MozRank של SEOmoz. עד היום מג'סטיק סיפקה פרופילי קישורים באמצעות מדד AC Rank, המקבל ערכים בין 0 ל-15: ככל שיש יותר קישורים נכנסים מדומיינים נפרדים (Root Domains), כך המדד עולה.

מטריקת הזרימה של מג'סטיק

אתמול הודיעה החברה על שיטה חדשה לאומדן קישורים נכנסים (וכן קישורים פנימיים). מדד ה-AC Rank הישן נזנח לטובת מדד חדש הנקרא Flow Metrics. האלגוריתם שלו מורכב משני אינדיקטורים:

Citation Flow – מה השפעתו של קישור בודד, בהתבסס על הקישורים המפנים אליו
(זהו בעצם מדד AC Rank משופר).
Trust Flow – מהי אמינותו של דף מסוים, בהתבסס על כך שאתרים איכותיים ואמינים
נוטים לקשר אל אתרים איכותיים ואמינים אחרים.

כל אחד משני המדדים מקבל ערכים בין 0 ל-100 (אפשר להתייחס אליהם כאל אחוזים). גוגל, למשל, מקבל 99 גם במדד Citation וגם במדד Trust.
ההבדל הגרפי בין 2 האתרים מייד ניכר לעין, אך מה הוא בעצם אומר לנו על טיב הקישורים הנכנסים?

ככל שהגרף מכיל פחות נקודות, ובצפיפות נמוכה יותר על ציר ה-Trust – כך ניתן להבין שהאתר פחות 'איכותי' או פחות 'אמין' (במובנים של קישורים נכנסים, כמובן, ולא במובנים הפסיכולוגיים האנושיים שלנו).

לחילופין, גרף עם יותר נקודות ובצפיפות גבוהה יותר במעלה ציר ה-Trust, מעיד על אתר אמין ואיכותי. מבדיקות של מג'סטיק עולה שבמרבית פרופילי הקישורים, מדד ה-Citation בדרך כלל טוב יותר ממדד ה-Trust.

למרות שאנשי SEO רבים טוענים שהאמינות של מג'סטיק פחותה בהשוואה לכלי מנהל האתרים של גוגל (ובעיקר אחרי עדכון פינגווין), מג'סטיק עדיין הינו כלי יעיל ביותר לבדיקת קישורי מתחרים (ועם העדכון הנ"ל הוא הופך להיות אמין אף יותר).

אגב, האלגוריתם החדש בודק גם את הקישורים הפנימיים בכל אתר (למרות שהמידע לא מוצג). עמוד הבית, למשל, יכול להשפיע לטובה או לרעה על המדד שיקבלו העמודים הפנימיים. למרות זאת, לקישורים נכנסים יש משקל גבוה יותר ב-Flow Metrics.
Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email