תוצאות אורגניות בגוגל - רק 18%

תוצאות אורגניות בגוגל - רק 18%

מאת: מחלקת שיווק דיגיטלי ללקוחות

זאפ גרופ

תוצאות אורגניות בגוגל - רק 18%

אם מבצעים חיפוש בגוגל.קום, מגלים שהתוצאות האורגניות מהוות רק 18.5% מסך הנכסים בדף, מעל לגבול הגלילה (Above the fold). כל השאר הם קישורים ממומנים (פרסומות), תפריטי ניווט ומרווחים לבנים וכן תוצאות Shopping (אלמנט שאינו קיים בגוגל ישראל).

מאט קאטס, מנהל מחלקת הספאם בגוגל, טוען שאין זה כך; אך בדיקה שפורסמה באתר Jit Bit מראהשהתוצאות האורגניות צומצמו פי 3 במהלך השנים – מ-53% לכדי 18.5%. הדבר נובע, כמובן, מרצונה של החברה להרוויח יותר מפרסומות ומנכסים-מניבים נוספים (כגון קניות).

התוצאות בגוגל מחשבות את קצן לאחור

בראשית היו 10 תוצאות חיפוש; לפני זמן-מה החל ניסוי שקיצץ את מספרן ל-7 תוצאות בחיפושי מותג; וכעת הגענו לניסוי עם 4 תוצאות בגוגל.קום (כפי שאפשר לראות משמאל).


המטרה היא לתת לגולש בדיוק את האתר שחיפש, כאשר לגוגל ברור שזו הייתה כוונתו. האם יום אחד זה יופיע גם בחיפוש ביטויים גנריים (מנעולן בתל אביב) ולא רק מותגיים (קוקה קולה)? אם כן, התחרות על 7 או 4 תוצאות בדף הראשון, תהיה גדולה הרבה יותר.

(איסוף מידע: שי אמזלג)

שוב "הודלף" מסמך המדרגים של גוגל

כידוע גוגל מעסיקה אנשים שתפקידם לדרג את איכות האתרים והתוצאות, בהתאם לשאילתות כאלה ואחרות (Human Raters). הדירוג האנושי משתלב לאחר מכן באלגוריתם, ועוזר להפוך אותו ליעיל יותר. מעבר לכך: המדרגים האנושיים נכנסים לפעולה גם כאשר האלגוריתם לא מצליח לדרג דף מסוים, ושולח אותו אליהם לבדיקה (מה שנקרא Flag בשפת הגוגלרים).


כדי שהמדרגים ידעו את תפקידם, לגוגל יש מסמך הנחיות-איכות המתעדכן מדי פעם בפעם (העדכון האחרון בוצע ביוני 2012) . אומנם המסמך מוגדר "חסוי", אבל משום מה הוא תמיד מצליח למצוא את דרכו למרחבי האינטרנט. כנראה שהוא "מודלף" בכוונה תחילה; זו דרך מצוינת לייצר באז ולהפוך את המסמך ליותר "נחשק" ("להדליף" חומר "סודי" כאילו בטעות, כדי שכולם יישרו קו עם המדיניות של גוגל).

160 עמודי המסמך עוסקים בשני נושאים עיקריים: (1) הגדרת עמודי אינטרנט איכותיים לעומת עמודים גרועים, עמ' 5 - 130; וכן (2) כיצד לזהות ספאם, עמ' 131 - 155. תקציר החומר נמצא בסוף המסמך: חלק 7: המדריך המקוצר לדירוג כתובות אתרים (עמ' 156); וחלק 88: המדריך המקוצר לזיהוי ספאם (עמ' 159).

באופן כללי אפשר לומר שאין חדש תחת השמש, בהשוואה למסמך הקודם (מרץ 2011). למסמך המעודכן נוסף חלק חדש, המסביר כיצד לדרג איכות של דף אינטרנט: המדרגים האנושיים בודקים שלושה חלקים בכל דף אינטרנט (תוכן עיקרי, תוכן מוסף ופרסומות), ומשתמשים בחמישה אינדיקטורים של איכות (איכותי מאוד, איכותי, ממוצע, נמוך וירוד). הנתונים מוזנים למערכת ממוחשבת המתעדפת משימות, ומשם עוברים הלאה לעיבוד, עד שניתן לשלבם באלגוריתם החיפוש.

אגב, האם גוגל עצמו עומד בקריטריוני-האיכות של הבדיקה האנושית?
מבדיקה שנערכה על גוגל בריטניה (google.co.uk) – כנראה שלא, למרבה האירוניה. אבל בדיוק כמו עם המשטרה, מה שמותר לגוגל אסור לכל השאר.

גוגל מוותרת על פרסום בטלוויזיה

חרי ארבע שנים בהן ניסתה להיכנס גם לתחום הרווחי של פרסום בטלוויזיה, גוגל מוותרת על הרעיון ונשארת בתחום הדיגיטל בלבד. כמו כן החברה ניסתה לפרסם גם במדיה מסורתית נוספת, כגון עיתונות מודפסת ורדיו.


בעבר גוגל כבר חתמה על הסכמים עם כמה רשתות טלוויזיה קטנות: במהלך 2011 הגדילה את החשיפה לפרסומותיה פי שש, וכן את טווח-ההגעה של הפרסומות פי שלוש. אבל מסתבר שחברות המדיה הגדולות חוששות מכניסתה של גוגל לתחומן, מה שגרם להחלטתה לוותר על פרסום שאינו דיגיטלי.

Share on Facebook
Share On LinkedIn
Share by Email